آموزش زدن سوکت شبکه دوربین مداربسته

زدن سوکت شبکه یکی از قسمت های اصلی نصب دوربین مداربسته شبکه است. در این مطلب به بیان روش های نصب سوکت شبکه اشاره خواهیم کرد.

آموزش-زدن-سوکت-شبکه,,آموزش زدن سوکت شبکه دوربین مداربسته
زدن سوکت شبکه یکی از قسمت های نصب دوربین مداربسته شبکه است. در این مطلب به آموزش زدن سوکت شبکه برای دوربین مدار بسته شبکه می پردازیم.

تجهیزات مورد نیاز

کابل CAT5 یا CAT6 شبکه، پرس شبکه، سیم لخت کن یا کاتر، سوکت RJ-45 CAT5 یا RJ-45 CAT6
تجهیزات-زدن-سوکت-شبکه,,تجهیزات مورد نیاز برای زدن سوکت شبکه
تجهیزات مورد نیاز

در رابطه با انتخاب نوع کابل شبکه حتما به شرایط محل نصب و نوع کاربری کابل توجه کنید. سوکت شبکه با توجه به نوع کابل انتخاب خواهد شد.

مراحل کار

1- ابتدا کابل شبکه را به اندازه حدود 2.5سانتی متر مانند شکل لخت می کنید. برای لخت کردن کابل می توانید از سیم لخت کن یا کاتر استفاده کنید.


لخت-کردن-کابل-شبکه,,نحوه لخت کردن کابل شبکه
نحوه لخت کردن کابل شبکه

2- سیم های موجود در کابل را کاملا باز کنید و آنها را با توجه به رنگشان زوج کنید. (مثلا کابل نارنجی و سفید نارنجی در یک زوج قرار می گیرند.)



زوج-کردن-کابل-شبکه,,زوج کردن کابل شبکه
نحوه زوج کردن سیم ها

3- با توجه به نوع اتصال مورد نظرتان (استریت یا کراس) سیم ها را در دست مرتب می کنید. ترتیب رنگ سیم ها برای هر یک از انواع اتصالات را در شکل زیر می بینید. همانطور که در شکل مشخص است در اتصال کراس یکی از سرهای کابل دارای رنگ بندی متفاوت است. در ادامه به کاربرد کابلهای کراس هم اشاره خواهیم کرد.



کابل-شبکه-استریت,,رنگ بندی کابل شبکه استریت
نحوه رنگ بندی در اتصال استریت
کابل-شبکه-کراس,,نحوه رنگ بندی کابل شبکه کراس
نحوه رنگ بندی در اتصال کراس












4- پس از مرتب کردن رنگ ها با توجه به اتصال آنها، سر سیم ها را صورت کاملا صاف قیچی می کنید به طوری که حدود 1.3 سانتی متر از سیم ها سخت بماند. توجه کنید که لخت مانند زیاد سیم ها باعث می شود کابل به خوبی با سوکت متصل نشود.



قیچی-کردن-کابل-شبکه,,صاف کردن کابل شبکه
نحوه قیچی کردن سیم ها

5- پس از قیچی شدن سیم ها آنها را به همان صورت وارد سوکت می کنید تا به شکل زیر در آید. توجه کنید که سیم ها حتما مانند عکس تا ته سوکت رفته باشند. به نحوه قرار گیری عایق آبی رنگ کابل هم توجه داشته باشید. عایق حتما باید تا داخل سوکت برسد.



زدن-سوکت-شبکه,,زدن سوکت شبکه دوربین مداربسته
نحوه قرار گرفتن سیم ها در سوکت

6- در مرحله نهایی سوکت را مانند شکل به وسیله دستگاه پرس، پرس کنید. دسته های پرس را محکم فشار دهید تا از اتصال درست سیم ها با سرسوکت مطمئن شوید.



پرس-زدن-سوکت-شبکه,,پرس کردن سوکت شبکه
پرس کردن سوکت شبکه

7- یک سر از کابل شما قابل استفاده است.


چه زمانی از کابل شبکه استریت یا کراس استفاده می کنیم؟

در صورتی که نیاز به اتصال دستگاهی به سوئیچ یا روتر باشد باید از اتصال استریت استفاده کرد. در رابطه با NVRهای POE که برای هر دوربین سوکت متفاوت دارند نیز از اتصال استریت استفاده کرد.
اما در صورتی که نیاز به اتصال مستقیم دوربین شبکه به کامپیوتر باشد باید از اتصال کراس استفاده کنید.

مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (14)
  • سعید:

    مطلب بسیار خوبی بود! واقعا سپاس گذارم

    ثبت شده در 1393/12/01
  • کوروش:

    جناب شهدوست با سپاس از شما خواهش میکنم بفرمایید در نصب دوربین آی پی از هر رشته هرکابل cat 6 برای چه تعداد دوربین می توان بصورت مشترک استفاده کرد . با فرض اینکه هر دوربین یک مگا پیکسل و غیر poe باشد

    ثبت شده در 1393/12/10
    • پاسخ علی شهدوست

      در سیستم شبکه ظرفیت کابلها بر اساس پهای باند مجاز آنها محاسبه میشود پس روش اولیه یا تجربی برای حدود تعداد دوربین قابل انتقال برای یک کابل وجود ندارد. شما باید پهنای باند مجاز کابل خود را از کاتالوگ استخراج کرده و سپس آن را تقسیم بر پهنای باند بیشینه دوربین کنید تا حدودی از تعداد دوربین های قابل انتقال به دست آورید.

      ثبت شده در 1393/12/10
    • پاسخ یوسف

      سلام. آقای شهدوست خسته نباشید. شما فرض کنید من یک نصاب هستم که میخواهم در مرکز خریدی بزرگ دوربین IP نصب کنم و اولین بارم هست که دوربین IP کار میکنم، اگر لطف کنید من رو در این زمینه راهنمایی کنید ممنون میشم

      ثبت شده در 1394/01/21
    • پاسخ علی شهدوست

      این سوال بیش از حد عمومی است و پاسخ دادن به آن به این صورت ممکن نیست. بهتر است برای دریافت اطلاعات اولیه در زمینه سیستم های تحت شبکه به کتابهای منتشر شده در این رابطه مراجعه کنید.

      ثبت شده در 1394/01/28
  • زارعی:

    جناب شهدوست واقعا ممنون بابت مطالبت خیلی تو زمینه دوربین مداربسته زحمت میکشی انشالله بنده بیشتر بتونم از تجربیات شما استفاده کنم

    ثبت شده در 1393/12/17
  • محمد:

    سلام آقای شهدوست شما سیدی اموزشی هم دارین برای راه اندازی دوربین اپی

    ثبت شده در 1394/04/02
  • میثم:

    باسلام درصورت انتقال تصویر با آنتن وایرلس درصورتی که بخواهم تصویر چند دوربین در نقاط مختلف را به یک جا انتقال دهم آیا میشود با یک آنتن گیرنده همه ی تصویرها را دریافت کرد و اگه میشه چطور میشه این کارو کرد؟ باتشکر

    ثبت شده در 1394/05/01
  • مجتبی:

    کارتون قابل تقدیره.ممنون

    ثبت شده در 1394/06/02
  • ابوذر:

    دمت گرم

    ثبت شده در 1394/08/17
  • محمود شادكام:

    با سلام وقت بخير با تشكر از مطالب مفيد استفاده كرديم

    ثبت شده در 1394/09/22
  • حمید:

    با سلام و احترام لطفا نام کتاب و مترجم و نویسنده و انتشاراتی آموزش نصب دوربین های تحت شبکه را اعلام فرمایید با تشکر و امتنان فراوان

    ثبت شده در 1394/11/03
  • محمد رضا مينايي :

    ممنون از زحمات شما

    ثبت شده در 1395/01/23
  • حسین:

    با تشکر از مطالب مفیدتون

    ثبت شده در 1395/02/08
  • محمد جواد:

    سلام دوست عزیزم یه سوال داشتم در حالت استریت اگه از nvr استفاده کنیم و بخواهیم تغذیه را توسط آداپتور تامین کنیم برای دوربین های سامسونگ که استاندارد تغذیه 802tvas را دارا می باشد ولتاژ و آمپر آداپتور و همچنین رشته های تغذیه مثبت و منفی رو میخواستم بدونم. ممنون میشم راهنمایی کنید. با تشکر ممنون م

    ثبت شده در 1395/09/13
  • احمد مهدیان:

    با سلام و تشکر از سایت خوب و توضحات کلی شما بنده با اقای زمانی تلفن صحبت داشتم و امید در پروژه جاری از ان شرکت استفاده کنم

    ثبت شده در 1395/10/18
  • ناصر کت کنی:

    بنده از شما خیلی ممنونم چون هرچی سوال بابت دوربلین داشتم تقریبا همه رو جواب گرفته ام

    ثبت شده در 1396/03/12
 
نظر خود را ثبت کنید