دوربین مداربسته گردان یا PTZ چیست؟

دوربین های گردان را با نام های متفاوتی میشناسند یعضی از این نامها عبارتند از PTZ، Speed Dome، Fast Dome و ... این دوربین ها دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. این دوربین های معمولا دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند. در این مطلب به معرفی این نوع از دوربین ها می پردازیم.

دوربین_مداربسته_گردان,دوربین مداربسته گردان,دوربین مداربسته گردان بیرونی همراه با پایه و باکس
دوربین های گردان را با نام های متفاوتی میشناسند بعضی از این نامها عبارتند از PTZ، Speed Dome، Fast Dome و ... این دوربین ها دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. این دوربین های معمولا دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند.

کاربرد دوربین های گردان

معمولا در مورد کاربرد دوربین های دام اشتباهاتی صورت می گیرد. این دروبین های برای پوشش امنیتی در تمامی جهات به هیچ عنوان مناسب نیستند. چرا که تنها یک جهت را در هر لحظه پوشش می دهند.


کاربرد اصلی دوبین های دام برای نظارت محیطهای وسیع مانند سوله هاست. استفاده از این دوربین ها به یک اپراتور نیاز دارد و در صورتی که در محل کسی برای تنظیم و مانیتورینگ دوربین حضور نداشته باشد دوربین تنها نقش یک دوربین عادی را بازی خواهد کرد.

دید در شب دوربین های گردان

دوربین های گردان گاهی با قابلیت دید در شب IR ساخته می شوند. توجه داشته باشید که برد این دید در شب معمولا در سطح برد دید دوربین نیست و برای گرفتن تصویر مناسب در محیطهای بزرگ باید نور محیطی را افزایش دهید.

زاویه دید دروبین های گردان

با توجه به دارا بودن قابلیت زوم مکانیکی، این دوربین ها میتوانند زاویه دیدی متغیر داشته باشند. زاویه دید این دوربین ها را معمولا تنها با توجه به میزان بزرگ نمایی آنها نشان می دهند و برای اطلاع از نوع لنز متغیر نصب شده بر روی دوربین باید به کاتالوگ تخصصی دوربین مراجعه کرد.

دیگر قابلیت های دوربین های گردان

یکی از قابلیت های مهم دوربین های مداربسته گردان امکان تعریف کردن تعداد مشخصی preset برای دوربین است. این پریست ها به شما امکان می دهد دوربین را طوری تنظیم کنید که به صورت برنامه پذیر و زمان بندی شده محل هایی مشخص را به شما نشان دهند.

آیا میتوان برای چرخش دوربین های گردان برنامه ای مشخص کرد؟

(برای اطلاعات بیشتر به مقاله Preset مراجعه کنید)
بله، این کار از طریق تعریف کردن Preset برای دستگاه و سپس ایجاد Sequence امکان پذیر خواهد شد. هر Preset یک نقطه مکانی مشخص بر روی دوربین است. شما از طریق تعریف کردن این Preset میتوانید محل یک درب، کانکس یا تجمع افراد را برای دوربین مشخص کنید. به مجموعه ای از Presetها که با ترتیب و زمانی مشخص یکی پس از دگیری اجرا می شوند یک Sequence گفته می شود. این Sequence در واقع همان برنامه حرکت دوربین خواهد بود.

قدرت بزرگنمایی(Zoom)در دوربین اسپید دام

یکی از قابلیت های متمایز کننده دوربین اسپیددام قابلیت زوم اپتیکال در آن است. این دوربین ها قدرت زوم بسیار بالاتری نسبت به سایر دوربین ها داشته و سوژه مورد نظر را تا چندین کیلومتر دورتر نیز نشان می دهند. مقدار زوم اپتیکال را با ضریب x نمایش می دهند برای مثال اگر این عدد برابر با 10x باشد دوربین تصویر را 10 برابر فاصله واقعی جلو می برد.


دوربین-گردان-سونی,دوربین مداربسته گردان,دوربین مداربسته Sony,عکس دوربین مداربسته گردان سونی
تصویر یک دوربین مداربسته گردان داخلی (indoor)






1050-لیست-قیمت-هایک-ویژن,,
هایک ویژن

مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (9)
  • حمید رضا:

    مهندس واقعا مطلب خوبی بود! اگر امکان داشته باشد می خواستم شماره شما را برای یک سوال فنی داشته باشم.

    ثبت شده در 1393/12/01
  • saeid:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما خیلی جالب توضیح دادین من یک دوربین گردان دارم که وقتی می خوام به آن مکان برای حرکت و چرخش بدم کل dvr. هنگ میکنه و تازه اصلا دوربین از جاش اصلا انگار نمی خوا د تکون بخوره. ولی یه روز دیدم خود دوربین 180درجه تغییر جهت داده

    ثبت شده در 1394/04/10
  • کریمیان:

    با سلام خواستم از زحمات شما تشکر کنم وباید بگویم مطالب بسیار مفید بود. لطفا اگرممکنه نکات فنی بیشتری برای یادگیری افرار بیافزیید مثلا در مورد منبع تغذیه و نحوه کابل کشی...یا اگر منبع وکتاب جامعی سراغ دارید لطفا معرفی کنید. بسیار سپاسگزارم.

    ثبت شده در 1394/07/23
  • امین:

    سلام خیلی ممنون از مطلب مفیدتون

    ثبت شده در 1394/10/03
  • ابی:

    سلام ممنون از مطالب مفیدت من مهندسی کامپیوتر خوندم اما علاقه به دوربینای مدار بسته داشتم اما فرصت یادگیری نداشتم خسته نباشید

    ثبت شده در 1394/11/05
  • محمد رضا:

    سلام منظور از دستگاه ایجاد سکانس همون چیزایی هست که تو بازار به کنترولر معروفه ؟ یعنی با خود دستگاه DVR یا NVR یا مثلا کارتی که رو Pc نصب بشه امکان کنترل نیست ؟

    ثبت شده در 1394/12/11
  • محمد رضا:

    سلام مهندس مطالب بسيار مفيد بود من يك مشكل دردوربين اسپید دام دارم بعضی دوربینها پورت+- txdo-+txdi gndدارد ایا میشه این نوع دوربینها رابا دی وی ار معمولی هم از طریق پی تی زد راه اندازی کرد ممنون میشم اگر بتونید راهنماییم کنید

    ثبت شده در 1394/12/21
  • علی:

    داداش دمت ولرم ....اطلاعات خوبی گذاشتی . فقط اگه راجب بازاریابی و نحوه ی کار گرفتن هم توضیح می دادی خیلی خوب بود. قربون یو...

    ثبت شده در 1395/02/28
  • محمد:

    سلام باتشکر از شما تعداددو دوربین ahdوریفوکال 1/3در پیشانی مغازه نصب کردم ولیبا وجود فاصله کمتر از 15 مترپلاک خودرو ها خوانانیستلطفا مراراهنمایی نمایید

    ثبت شده در 1395/10/27
 
نظر خود را ثبت کنید