7 اشتباه رایج در طراحی و خرید سیستم مداربسته

همه ما در زمان طراحی سیستم های مداربسته ممکن است مرتکب اشتباهات ساده شویم. در این مطلب سعی شده به 7 اشتباه رایج در طراحی سیستم های مداربسته اشاره شود.

اشتباهات-رایج,,اشتباهات رایج در خرید دوربین مداربسته
در این مطلب به رایجترین اشتباهات طراحان و خریداران سیستم های مداربسته اشاره می کنیم. برخی از این اشتباهات کمتر و برخی بیشتر رایج هستند. در صورتی که شما نیز در طراحی خود این اشتباهات را مرتکب می شوید بهتر است در نحوه طراحی خود تجدید نظر کنید.

اشتباه اول

استفاده از دوربین گردان یا اسپیددام برای اهداف امنیتی یا بدون اپراتور: دوربین های گردان با هدف کاربری نظارتی کنترل شده طراحی شده اند. این بدین معناست که اولا استفاده از این دوربین در کاربری های امنیتی اصلا مفید نخواهد بود، چراکه دوربین در هر لحظه تنها یک زاویه خاص را می بیند و ممکن است در زمان وقوع حادثه یا سرقت دید دوربین بر نقطه ای به جز محل حادثه قرار گرفته باشد. از طرف دیگر دوربین های گردان نیازمند اپراتوری هستند که آنها را بگرداند و به زاویه مناسب ببرد. پس در صورتیکه سیستم مداربسته شما یک سیستم منفعل باشد (اپراتور نداشته باشد) دوربین عملکردی کاملا مشابه یک دوربین ثابت دارد.
راه حل اشتباه اول

در صورتی که میخواهید یک سیستم امنیتی موثر داشته باشید بهترین روش استفاده از دوربین های ثابت در تمامی ورودی ها و نقاط حساس است، به صورتیکه بتوانید در هر لحظه وقوع حوادث را ببنید و در صورت نیاز به بازپخش تمام دوربین ها دسترسی داشته باشید. برای پشتیبانی از دوربین های ثابت و افزایش تاثیر آنها می توانید در محیط های بزرگ از دوربین های گردان نیز استفاده کنید به این شرط که اپراتوری برای کنترل آنها وجود داشته باشد.

اشتباه دوم

استفاده از دوربین های گردان یا اسپیددام برای پوشش گسترده: اشتباه دیگر در استفاده از دوربین های گردان، استفاده از این دوربین برای پوشش یک محوطه بزرگ است. دوربین گردان گرچه می تواند در تمام 360 درجه زاویه اطراف خود بچرخد اما نمی تواند به صورت هم زمان تمام این زوایا را فیلم برداری کند پس اگر حادثه ای پشت دید دوربین اتفاق بیوفتد شما به هیچ عنوان نخواهید توانست به بازپخش آن دسترسی داشته باشید.
راه حل اشتباه دوم

راه حل دوم هم استفاده از دوربین های ثابت بیشتر برای پوشش گسترده است. در صورتی که محیط شما بسیار بزرگ است باید در تمام ورودی ها یا مناطق حساس دوربین نصب کنید و در نهایت برای پشتیبانی از یک دوربین گردان استفاده کنید.

اشتباه سوم

استفاده از دوربین های WDR در محیطهای پر نور یا کم نور: مکانیزم WDR مکانیزیمی برای جلوگیری از وقوع ضد نور است. این بدان معناست که زمانی استفاده از این مکانیزم معنا پیدا می کند که اختلاف سطح نوری زیاد وجود داشته باشد. در صورتیکه محیط شما به صورت یکپارچه کم نور یا پر نور است استفاده از این دوربین ها تنها هزینه شما را افزایش می دهد.
راه حل سوم

بیشتر دوربین های مداربسته در محیطهای پر نور عمکلرد بسیار خوبی دارند و نیاز به استفاده از دوربین خاصی نخواهید داشت. اما در محیط های کم نور میتوانید از دوربین های Low illustration استفاده کنید که نیاز به نور کمتری برای تشکیل تصویر دارند یا به طور ساده نور محیط را با لامپ و روشنایی افزایش دهید.

اشتباه چهار

ترجیح نور مادون قرمز IR به نور مرئی: در بسیاری موارد در صورتی که امکان استفاده از نور مرئی در محیط وجود دارد طراح از دوربین های مداربسته با دید در شب بسیار بالا استفاده می کند، این در حالی است که نور مادون قرمز در مقابل نور مرئی نقاط ضعف زیاد و تنها یک مزیت دارد. نور مرئی امکان ایجاد تصویر رنگی در دوربین را فراهم می کند در حالی که نور مادون قرمز تنها تصاویر را به صورت سیاه و سفید ایجاد می کند. ضریب نفوذ نور مرئی به مراتب از نور مادون قرمز بهتر است، به این معنا که نور مرئی بهتر و بیشتر در محیط پخش می شود و از برخی سطوح مانند شیشه بهتر عبور می کند. نور مرئی امنیت عمومی محیط را نیز بالا می برد. تحقیقات نشان داده معمولا احتمال اتفاق افتادن جرم و سرقت در محیط هایی که روشن هستند کمتر است. البته نور مادون قرمز یک مزیت بزرگ دارد و آن نامرئی بودن آن است. استفاده از نور مادون قرمز تنها در محیطهایی به نور مرئی ارجحیت دارد که به دلایل امنیتی شما نخواهید وجود دوربین مشخص باشد.
راه حل اشتباه چهار

مجهز بودن دوربین به دید در شب مادون قرمز موضوع مثبتی است اما در صورتی که دید در شب دوربین برای روشن کردن محیط کافی نیست بهترین راه این است که از پروژکتور نور مرئی برای روشن کردن محیط استفاده کنید. این کار هم ارزان تر و هم منطقی تر است.

اشتباه پنجم

استفاده از دوربین های لنز متغیر (وریفوکال) برای اتاق ها و محیطهای عادی: دوربین های لنز متغیر یا وریفوکال امکان تنظیم زاویه دید دوربین پیش از نصب را برای شما فراهم می کنند. این دوربین ها معمولا در مواردی استفاده می شوند که شما نیاز به زاویه دید خاصی داشته باشید یا لنز ثابت با زاویه مناسب شما موجود نباشد. استفاده از چنین لنزی در محیطی که در آن نیاز به یک لنز کاملا باز باشد تنها افزایش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت. دوربین های لنز ثابت معمولا با زوایای کاملا باز ساخته می شوند و امکان پیدا کردن دوربین با لنز ثابت مناسب برای محیطهایی مانند اتاق ها به سادگی فراهم است.
راه حل اشتباه پنجم

سعی کنید تا جای ممکن نیاز خود را با دوربین های لنز ثابت برآورده کنید و استفاده از دوربین های وریفوکال را به کاربری های خاص محدود کنید.

اشتباه ششم

استفاده از دوربین های بولت در کاور بیرونی: دوربین های بولت عموما با بدنه ضد آب تولید می شوند و اصلی ترین دلیل استفاده از کاورها بیرونی محافظ از دوربین در مقابل گرد و غبار است. از آنجا در هنگام نصب دوربین باید شیشه جلوی کاور را نیز جدا کنید، کاور فلسفه وجود خود را از دست خواهد داد.
راه حل اشتباه ششم

در صورتیکه از کاور برای بزرگ جلوه دادن دوربین استفاده می کنید احتمالا طرز فکر شما نسبت به سیستم مداربسته کمی از واقعیت دور است. همچنین نصب دوربین داخل کاور هیچ کمکی به محافظ از آن در مقابل سرقت نخواهد شد. بهتر است هزینه ای که بابت خرید کاور انجام داده اید را برای خرید یک دوربین بهتر و مناسب تر استفاده کنید.

اشتباه هفتم

استفاده از دوربین های بیسیم برای کاهش هزینه ها: سیستم های مداربسته بیسیم همچنان به عنوان سیستم هایی نسبتا بی ثبات به شمار می روند. استفاده از دوربین بیسیم گرچه هزینه کابل کشی را برای شما کاهش خواهد داد اما هزینه استفاده از دوربین بیسیم به مراتبط بیشتر از دوربین های معمولی است و ثابت این سیستم ها نیز بسیار کمتر است.
راه حل اشتباه هفتم

سعی کنید تا جای ممکن از سیستمهای مداربسته بیسیم استفاده نکنید. شاید در آینده تکنولوژی در رابطه با این تجهیزات بالارفته و امکان استفاده از آنها فراهم شود اما در حال حاضر استفاده از این دوربین های توصیه نمی شود.



مطالب مرتبط

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (4)
  • ali reza:

    سلام مهندس کار شما عالی بود و تشکر فراوان از ارائه مطالب فوق.

    ثبت شده در 1394/12/02
  • saeed:

    بسیار عالی

    ثبت شده در 1394/12/09
  • امیر:

    بسیار از مطالب ارزنده ی شما استفاده کردم با سپاس

    ثبت شده در 1395/02/26
  • erfan:

    مرسي بابت مطالب با ارزشو كمياب.

    ثبت شده در 1395/11/19
 
نظر خود را ثبت کنید