بیت ریت (Bitrate) در دوربین مداربسته چیست؟

نرخ بیت در سیستم دوربین مدار بسته رابطه مستقیم با حجم و کیفیت تصاویر دارد....

بیت-ریت-Bitrate-در-دوربین-مداربسته-چیست؟,,

نرخ بیت تعداد بیت هایی است که در یک شبکه از یک نقطه معین و در یک زمان مشخص، که معمولا یک ثانیه است منتقل می شوند. نرخ بیت معمولا در واحد های اندازه گیری مختلفی بیان می شود - به عنوان مثال، کیلوبیت یا هزاران بیت در ثانیه (Kbps). بنابراین هنگامی که در مورد نرخ بیت در یک دوربین مدار بسته صحبت می کنیم، منظورمان تعداد بیت های منتقل شده در هر ثانیه برای ترکیبی از جریان های ویدئویی و صوتی است.

در سیستم های دوربین مدار بسته، دو نوع نرخ بیت داریم:

* بیت ریت ثابت (CBR)


رمزگذاری بیتریت ثابت (CBR) کل نرخ بیت را در تمام کلیپ ویدئویی دربر می گیرد ، اما کیفیت تصویر را در اغلب موارد به ویژه برای بخش های پیچیده ویدئویی محدود می کند.


* بیت ریت متغیر (VBR)

به طور معمول رمزگذاری بیتریت متغیر یا VBR به نحوی است که تصاویر ایجاد شده کیفیت به مراتب بالاتری در نرخ بیت مشابه خواهند داشت. مزیت اصلی کدینگ VBR این است که میزان نرخ بیت بالاتر را به بخش های پیچیده تر فایل های رسانه ای و بیت های پایین تر را به بخش های ساده اختصاص می دهد.


چرا در نظر گرفتن Bitrate در دوربین مداربسته اهمیت دارد؟


معمولا قسمت قابل توجه برای مشتریان دوربین مداربسته رزولوشن یا کیفیت تصویر دوربین هاست. نرخ بیت هم رابطه مستقیمی با کیفیت تصویر ایجاد شده دارد. به طور کلی، هرچه نرخ بیت بالاتر باشد به معنای کیفیت تصویر بالاتر است همچنین هرچه نرخ بیت بالاتر باشد حجم تصاویر ارسالی نیز بیشتر می شود، اما از آنجا که پهنای باند شبکه و ظرفیت ذخیره سازی در دستگاه های ضبط NVR و DVR محدود است، بنابر این متخصصین نرم افزار با استفاده از روش های فشرده سازی پیشرفته مانند H.264، H.265 و H.265+ سعی کرده اند حجم تصاویر را بدون کاهش کیفیت، کاهش دهند و در نتیجه نرخ بیت نیز کاهش می یابد. اما به هر حال در دو تصویر با فشرده سازی یکسان، تصویری که نرخ بیت بالاتری دارد به احتمال زیاد کیفیت بالاتری هم دارد. نرخ بیت در تجهیزات مداربسته تحت شبکه مشخص کننده قدرت آنالیز تصاویر در آنهاست. چنانچه خواستار تصاویری با بالاترین درجه کیفیت هستید باید از تجهیزاتی استفاده نمایید که قدرت آنالیز تصاویر در آنها بالاست.

نرخ Bitrate چه تاثیری بر تجهیزات مداربسته دارد؟


در سیستم های مداربسته نرخ بیت پایینی دارند باید این کاستی را توسط یکی از روش های زیر برطرف سازند:


* کاهش رزولوشن تصویر: با کاهش رزولوشن تصاویر میزان نرخ بیت نیز در آنها کاهش یافته و از حجم آنها نیز کم می گردد در نتیجه نحوه آنالیز آنها توسط تجهیزات با نرخ بیت پایین نیز آسان می شود.
* کاهش تعداد فریم تصویر: در تصاویر ویدئویی افزایش تعداد فریم های تصویر با افزایش نرخ بیت همراه است. پس با کاهش تعداد فریم های یک تصویر نرخ بیت نیز کاهش می یابد.

تجهیزات با Bitrate بالاتر


حال این سوال پیش می آید که اگر افزایش نرخ بیت منجر به افزایش کیفیت تصاویر می شود چرا تولید کنندگان تجهیزاتی با Bitrate بالاتر تولید نمی کنند؟ پاسخ این است افزایش نرخ بیت در تجهیزات مداربسته به معنی افزایش قدرت آنالیزی دستگاه ها است که مستلزم استفاده از قطعات سخت افزاری با قدرت پردازش بالاست. و این امر تاثیر زیادی بر هزینه تولید سیستم های مداربسته خواهد داشت و مقرون به صرفه نخواهد بود.


مطالب مرتبط:


فریم در ثانیه (FPS) چیست؟
کیفیت ضبط دستگاه DVR به چه عواملی وابسته است؟

Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید