محافظ برق در دوربین مداربسته چیست؟

آشنایی با انواع تجهیزات محافظ نوسانات برق مورد استفاده در دوربین مداربسته می توان کمک شایانی به جلوگیری از آسیب ها و خطرات احتمالی وارد بر تجهیزات مدار بسته داشته باشد....

محافظ-برق-در-دوربین-مداربسته-چیست-؟,,

همانطور که می دانیم دستگاه های الکتریکی همواره در معرض وقوع نوسانات برقی هستند این نوسانات می تواند منبع طبیعی مانند رعد و برق داشته باشد و یا به واسطه افت ولتاژ و یا اختلاف پتانسیل شدید در انرژی الکتریکی بوجود آید لذا پیش بینی تجهیزاتی جهت حفاظت از سیستم مداربسته از واجبات است. از جمله این تجهیزات می توان به انواع محافظ برق اشاره نمود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.



وظیفه اصلی یک دستگاه محافظ برق شناسایی نوسانات برقی و ولتاژی و خنثی کردن آن از طریق انتقال به زمین از طریق یک سیم متصل به زمین است. در ادامه به معرفی انواعی از دستگاه های محافظ جریان الکتریکی که در تجهیزات مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند می پردازیم.


دستگاه UPS دوربین مداربسته

استفاده از دستگاه UPSیکی از راهکارهای موجود در حفظ تعادل الکتریکی است. دستگاه UPS در واقع مانند یک خازن عمل می کند و اساسا وظیفه اصلی آن ذخیره و نگه داری انرژی الکتریکی و رساندن این انرژی به دوربین مداربسته در هنگام قطع برق است. پس می توان گفت دستگاه UPS در کنار نقش اصلی آن، نقش محافظتی نیز برای دوربین ها دارد. و دوربین های مداربسته در هنگام قطع برق نیز می توانند به کار خود ادامه دهند.

دستگاه استابلایزر در دوربین مداربسته

از دستگاه استابلایزر (stabilizer) به منظور تنظیم و تثبیت ولتاژ استفاده می گردد. در صورتی که هر گونه افت و نوسانی در ولتاژ الکتریکی رخ دهد، این دستگاه آن را مورد شناسایی قرار داده و رفع می کند. در واقع می توان گفت عملکرد این دستگاه بدین شکل است که در صورت وقوع نوسانات در انرژی الکتریکی از رسیدن انرژی برق به دوربین مداربسته جلوگیری می کند و جریان را به طور موقت قطع می کند و پس از یک تاخیر جزئی آن را مجددا برقرار می سازد. بدین ترتیب احتمال وقوع خرابی در دوربین ها را کاهش می دهد. دستگاه استابلایزر دارای یک مزیت اصلی نسبت به سایر انواع محافظ است. بدین ترتیب که در هنگام قطع جریان در هنگام وقوع نوسانات، بسیاری از تجهیزات مدار بسته مانند دستگاه های ضبط DVR و NVR ریست شده و برای شروع کار مجدد نیازمند حضور شخصی برای وارد کردن کاربری و رمز عبور هستند و در صورت نبود شخص چندین ساعت از ضبط تصاویر ممکن است از دست برود. این مشکل در صورت نصب دستگاه استابلایزر از بین می رود. زیرا این دستگاه دارای یک باتری داخلی است که انرژی الکتریکی در خود ذخیره دارد و در هنگام قطع برق، برق مورد نیاز تجهیزات را تامین می کند.

محافظ برق کابل تصویر کوآکسیال

محافظ برق کابل تصویر RG59 یا BNC یک قطعه الکتریکی کوچک است که در هنگام وقوع رعد و برق یا ولتاژ های بالا برای حفاظت از تجهیزات مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این دستگاه بدین گونه است که به دستگاه ضبط متصل گردیده و ولتاژ وارده را به زمین منتقل می کند. این قطعات در انواع یک یا چند پورت تولید می گردند.

1021-محافظ-نوسان-برق-rg59,,
محافظ برق کابل تصویر کوآکسیال

محافظ برق اتصال داده RS485 در دوربین مدار بسته اسپیددام

همانطور که می دانیم دوربین های مدار بسته گردان یا PTZ از پورت RS485 به منظور انتقال دستورات کنترلی چرخش و زوم در زوایای مشخص استفاده می کنند. در این دوربین ها جهت محافظت در برابر نواسانات الکتریکی باید از یک محافظ برق اتصال داده RS485 استفاده نمود تا خللی در کارکرد دوربین در هنگام نوسانات برقی بوجود نیاید.

محافظ نوسان برق دوربین های تحت شبکه (IP)

در صورتی که سیستم مداربسته شما از نوع تحت شبکه می باشد به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی باید از محافظ نوسان برق مختص دوربین های مداربسته IP استفاده نمایید. این محافظ ها نیز در انواع تک یا چند پورت تولید و به بازار عرضه می شوند.
1022-محافظ-نوسان-برق-دوربین-تحت-شبکه,,
محافظ نوسان برق دوربین های تحت شبکه (IP)

به طور کلی پیشنهاد می گردد به منظور رفع مشکلات احتمالی دیگر با تعبیه یک فیوز به صورت جداگانه مستقیما یک کابل از کنتور برق به دستگاه UPS خود بکشید. همچنین در دوربین های مداربسته ای که دارای بدنه فلزی هستند از پایه های فلزی که متصل به یک سطح مقطع فلزی است استفاده ننمایید. زیرا با این کار احتمال رسیدن آسیب به کل سیستم افزایش می یابد. پس توصیه می گردد از پایه های غیرفلزی و عایق جهت نصب این دوربین ها استفاده شود. همچنین می توانید از محفظه هایی از جنس پلاستیک یا PVC که در ابعاد مختلف تولید می شوند استفاده نمایید.


مطالب مرتبط:


منبع تغذیه (آداپتور) سیستم مداربسته چیست؟
طریقه اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی
دکل دوربین مداربسته

Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید