شمارش افراد People Couning دوربین مداربسته چیست؟

تکنولوژی شمارش افراد یکی از چندین قابلیت پردازش تصاویر در دوربین های مداربسته است. با استفاده از این قابلیت می توان...

شمارش-افراد-People-Couning-دوربین-مداربسته-چیست؟,,

دستیابی به آمار دقیقی از میزان تردد مشتریان و همچنین کارکنان مراکز اداری، تجاری و ... در ساعات مختلفی از شبانه روز می تواند به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان و کنترل فعالیت های پرسنل کمک شایانی کند. همچنین وقوع حوادث طبیعی یا غیر مترقبه مانند زلزله، آتش سوزی، جرم و جنایت و … نیز بر لزوم نصب سیستم های دارای قابلیت پردازش تصویر به منظور نظارت بر رفت و آمد در مراکز تجاری بزرگ می افزاید.


از این رو تولیدکنندگان سیستم های نظارتی و امنیتی با تولید نرم افزارهایی با قابلیت تجزیه و تحلیل تصاویر مانند شمارش افراد، تشخیص چهره، شناسایی پلاک خودرو و … در صدد رفع نیاز های کاربران برآمده اند.
Video Content Analytics و یا به اختصار VCA به معنی تجزیه و تحلیل کامپیوتری تصاویر ویدئویی در زمان واقعی، در دوربین های مدار بسته است. این عمل توسط نرم افزار های مخصوص موجود در دوربین مداربسته برای تشخیص سریع و شمارش افراد انجام می شود. در هنگام تنظیم سیستم مداربسته، می توان نتایج این تجزیه و تحلیل را در یک کامپیوتر مرکزی که مشاهده نمود.

الگوریتم شمارش افراد در دوربین مداربسته

در ابتدا دوربین شروع به بررسی پیکسل به پیکسل تصویر بین دو فریم متوالی می کند. برای اینکه دوربین بتواند حضور فرد را تشخیص داده و ردیابی کند ابتدا باید بتواند حرکت را در تصویر تشخیص دهد(Motion Detection). الگوریتم های خاصی در داخل نرم افزار شمارشگر تعریف می شوند که داده های آن می تواند بر اساس ویژگی های ظاهری یک انسان باشد. برای مثال داشتن دو دست، دو پا و یا اندازه عرض شانه ها که هر کدام به صورت جداگانه برای نرم افزار تعیین گردیده تا دوربین بتواند افراد را از سایر سوژ ها و اشیا تشخیص داده و عمل شمارش را به درستی انجام دهد.

نحوه عملکرد شمارشگر افراد

  1. ورودی ها و مناطق وسیع را می توان با اتصال چندین دوربین سقفی پوشش داد.
  2. ابتدا دوربین مدار بسته حرکات افراد را دنبال می کند.
  3. سپس دوربین به نرم افزار شمارنده متصل شده و با دقت بسیاری بالایی تعداد افرادی را که از منطقه مورد نظر عبور می کنند تشخیص داده و ثبت میکند.
  4. سپس اطلاعات بدست آمده به کامپیوتر مرکزی از طریق کابل، شبکه داخلی، اینترنت و ... منتقل می شوند.
  5. افراد با عبور از منطقه مورد نظر با توجه به جهت حرکتشان شمارش می شوند که می تواند از بالا، پایین، چپ یا راست باشد و بستگی به تنظیماتی که خودتان انجام داده اید دارد.
  6. در صورت لزوم می توانید برای بهینه سازی عملکرد دوربین و افزایش دقت شمارش، تنظیمات دستگاه را برای ورودی های مختلف تغییر دهید. برای مثال در ورودی هایی که نور کم است و سایه ها مانع از شمارش دقیق می شوند و یا تراکم جمعیت در محل زیاد است می توانید دقت و حساسیت نرم افزار را افزایش دهید.

برخی از مزایای این سیستم:

  • با استفاده از دوربین هایی با امکان شمارش لحظه ای افراد تردد کننده، امکان مقایسه آماری تعداد مشتریان مراجعه کننده به فروشگاه در طول هفته و یا در مناسبت های خاص امکان پذیر است که این امر می تواند بر تحقیقات و روش های بازاریابی یک کسب و کار تاثیر گذار و کمک کننده باشد.
  • با استفاده از این تکنولوژی می توان ساعت های پیک حضور مشتریان در فروشگاه را تشخیص داد که این امر مدیریت یک مرکز تجاری را به مراتب آسانتر می سازد.
  • امکان بهینه سازی نحوه توزیع نیرو های انسانی را میسر ساخته و امکان نظارت بر آن را فرآهم می کند.

همانطور که می دانید هر فناوری دارای میزانی از درصد خطا است. نرم افزارهای شمارش گر افراد یا People Counting در دوربین های مدار بسته ای که تاکنون به بازار آمده اند دارای دقت و حساسیت نزدیک به 98 درصد می باشند. دوربین های مداربسته زیادی با برند های مختلف دارای این قابلیت هستند اما می توان گفت برند های هایک ویژن، داهوا ، بوش و اکسیس از جمله بهترین برندهای تولید کننده دوربین های نفر شمار هستند.



مطالب مرتبط:




Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید