چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته چیست؟

عملکرد چیپ تصویر DIS به گونه ای است که قادر است از میزان نویز قسمت هایی از تصاویر که بر اثر لرزش دوربین ایجاد شده و وضوح خوبی ندارند بکاهد.

چیپ-تصویر-DIS-در-دوربین-مداربسته-چیست-؟,,
تا اینجا در مورد انواع چیپ تصویر دوربین مدار بسته و وظایف آن توضیحاتی ارائه دادیم. همانطور که می دانید به زبان ساده، وظیفه سنسور دریافت نور از محیط و تبدیل آن به سیگنال های الکتریکی است. حسگر های تصویر از جمله اجزای اصلی دوربین های مداربسته محسوب می گردند که نقش اصلی را در تشکیل تصاویر ایفا می کنند. این سیگنال های الکتریکی سپس به صورت تصاویر ویدئویی ضبط می شوند.
شرکت هایک ویژن سری جدید دوربین های مداربسته آنالوگ خود را در سال 2012 به بازار عرضه نمود. این دوربین های نسل جدید مجهز به سنسور DIS بودند. سنسور DIS در واقع ورژن بهبود یافته ای از سنسور Cmos است. در این سنسور های جدید مشکلات مربوط به عدم ارائه تصاویر با کیفیت در فضاهای کم نور موجود در سنسور های Cmos تا حدود زیادی برطرف گردیده است.

چیپ تصویر DIS

عبارت (Digital Image Stabilization) یا به اختصار DIS در دوربین مداربسته به معنی تثبیت کننده دیجیتالی تصویر است.


در هنگام نصب دوربین مدار بسته در مناطقی اعم از کنار خیابان، جاده ها، ایستگاه های راه آهن، بنادر، فرودگاه ها و … معمولا مشکلاتی اعم از وارد آمدن تکان و لرزش بر بدنه دوربین های مدار بسته وجود دارد زیرا این مناطق اصولا در معرض باد و باران و سایر عوامل فیزیکی قرار دارند. این تکان ها منجر به کاهش کیفیت تصاویر شده و در آن ایجاد نویز و تاری می کنند.
به همین دلیل از تکنولوژی چیپ تصویر DIS در آنها استفاده شده است. عملکرد چیپ تصویر DIS به گونه ای است که قادر است از میزان نویز قسمت هایی از تصاویر که بر اثر لرزش دوربین ایجاد شده و وضوح خوبی ندارند بکاهد.

نحوه عملکرد

طرز عملکرد این سنسور بدین صورت است که با سنجش دیتای گرفته شده توسط دوربین مداربسته لرزش و ارتعاشات های وارده بر دوربین را که اغلب به دلیل وزش باد و ... اتفاق می افتد، تشخیص می دهد. سپس دوربین با ایجاد ساختاری پیکسلی خارج از فریم قبلی تصویر یک بافر یا حائل پیکسلی ایجاد می کند و یک تصویر جدید بدون نویز درون این ساختار می سازد. هنگامی که دوربین در معرض ارتعاش یا تکان قرار می گیرد، دوربین فریم اصلاح شده خود را با فریم تار عوض می کند تا اثر این لرزش را بر روی تصویر ضبط شده کاهش دهد.
پس از آنکه چیپ تصویر DIS توسط شرکت هایک ویژن ارائه گردید، شرکت داهوا نیز نسخه دیگری از سنسور DIS را با نام HDIS روانه بازار نمود. لازم است بدانید که این دو سنسور ساخت دو شرکت مختلف از لحاظ کیفیت و عملکرد هیچگونه تفاوتی با یکدیگر نداشته و صرف قرار گرفتن حرف H در سنسور HDIS دلیل بر بهتر بودن کیفیت آن نیست.

مطالب مرتبط



Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید