آشنایی با استاندارد ONVIF در دوربین مداربسته

ONVIF مخفف عبارت Open Network Video Interface Forum است که ترجمه تحت الفظی آن انجمن ارتباط باز ویدئویی شبکه می شود. ONVIF یک پروتکل جهانی است که ...

آشنایی-با-استاندارد-ONVIF-در-دوربین-مداربسته,,
در هنگام انتخاب یک سیستم دوربین مداربسته در اماکن مسکونی یا تجاری چندین فاکتور مهم را باید در نظر گرفت. اگر در زمینه خرید دوربین مداربسته تحقیق کوچکی انجام داده باشید به احتمال زیاد به عبارت سازگار با ONVIF نیز برخورد کرده اید. اما شاید با معنا و کاربرد آن آشنایی لازم را نداشته باشید.

ONVIF چیست؟

ONVIF مخفف عبارت Open Network Video Interface Forum است که ترجمه تحت الفظی آن انجمن ارتباط باز ویدئویی شبکه می شود. ONVIF یک پروتکل جهانی است که برای تسهیل توسعه و استفاده از یک استاندارد باز جهانی برای محصولات و تجهیزات امنیتی و نظارتی ساخته شده است.
در گذشته اگر یک محصول جدید (برای مثال یک دوربین مدار بسته) توسط یک کمپانی تولید و به بازار عرضه می گردید و شما آن را خریداری می کردید و NVR ای از یک برند دیگر داشتید دستگاه ضبط NVR شما قادر به پشتیبانی از دوربین شما نبود. اما امروزه با وجود استاندارد ONVIF در صورتی که برندی که خریداری می کنید از این استاندارد پیروی کند دستگاه های شما با یکدیگر سازگاری خواهند داشت.
برای رفع این مشکل و سهولت در نصب دوربین مداربسته تحت شبکه از برندهای مختلف، این سازمان در سال 2008 توسط شرکت های Axis، Bosch و Sony تاسیس گردید که تولید کنندگان، توسعه دهندگان نرم افزار، و سایر نهادهای مرتبط می توانستند در آن عضو شوند.

دستور العمل های ONVIF

اصول اولیه استاندارد ONVIF شامل استانداردسازی ارتباط بین تجهیزات و دستگاه های IP، سازگارسازی انواع تجهیزات مداربسته با یکدیگر فارغ از نوع برند آنها و پشتیبانی از تمامی محصولات از کمپانی های مختلف است.


دستور العمل های ONVIF به طور کلی شامل مواردی مانند تنظیمات مربوط به نصب دوربین های IP، ردیابی دستگاه ها در شبکه، مدیریت دستگاه، کنترل دوربین مدار بسته PTZ و تجزیه و تحلیل ویدئویی می گردد.

در واقع این استاندارد دارای نسخه یا پروفایل های متعددی است. پروفایل C برای نقاط کنترل دسترسی مبتنی بر IP است؛ پروفایل G برای ذخیره و بازیابی اطلاعات است. و پروفایل S برای سیستم های ویدیویی مبتنی بر IP است.


مزایای ONVIF

با وجود استاندارد ONVIF آزادی بیشتری در انتخاب تجهیزات مداربسته از برند های مختلف خواهید داشت. زیرا در این تجهیزات دیگر نیازی به پیروی از یک دستور العمل مختص هر کدام از برندها نیست و همگی از ONVIF پیروی می کنند. پلتفرم ONVIF اکثر ویژگی های موجود در دوربین های تحت شبکه را در اختیار دارد.

هر چه دستور العمل های ONVIF در دستگاه های بیشتری پیاده سازی گردد، ارائه دهندگان سیستم های نظارتی می توانند زمان کمتری را برای توسعه دستورالعمل های اختصاصی رابط کاربری در محصولات خود صرف کرده و در عوض زمان بیشتری را برای توسعه ویژگی های جدید در محصولات خود صرف کنند.


معایب ONVIF

با تمام این توصیفات استاندارد ONVIF دارای معایبی نیز می باشد. دو موضوع مهم در ارتباط با انتخاب تجهیزاتی که با استاندارد ONVIF سازگار هستند وجود دارد:


  • کیفیت اجرای دستور العمل های پروتکل ONVIF توسط تولیدکنندگان
  • کیفیت نحوه ادغام پروتکل ONVIF با پروتکل سازنده

هر کدام از دو مورد بالا دارای اما و اگرهایی است که در میزان بازدهی پروتکل ONVIF تاثیرگذار بوده و نقص و کمبود کیفیت در هر کدام از دو مورد بالا کیفیت و بازدهی این استاندارد را کاهش می دهد.




مطالب مرتبط:



Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید