دوربین مداربسته با زاویه دید بالا

این سوال برای بسیاری از مشتریان مطرح است که چرا دوربین های مداربسته انالوگ با لنزهایی با زاویه دید محدود ساخته می شوند. در این مطلب به این سوال و برخی دیگر از مسائل مرتبط پاسخ خواهیم داد.

زاویه_دید_دوربین_مداربسته,لنز دوربین مداربسته,تصویری از زاویه دید دوربین مداربسته با لنزهای مختلف
این سوال برای بسیاری از مشتریان مطرح است که چرا دوربین های مداربسته انالوگ با لنزهایی با زاویه دید محدود ساخته می شوند. رایجترین انواع لنزهای دوربین های انالوگ به ترتیب لنز 3.6 میلیمتر (72درجه)، لنز 2.8 میلیمتر (96درجه) و لنز 4 میلیمتر (65 درجه) هستند. اما سوال اینجاست که:

چرا زاویه دید دوربین های مداربسته محدود است؟

دلیل اصلی آن را بعد از دیدن تصاویر یک لنز با فاصله کانونی پایین متوجه خواهید شد. هرچه زاویه دید لنز بالاتر باشد تصویر شما گردتر خواهد شد و این کار امکان تشخیص جزئیات در تصویر را به طور جدی کاهش خواهد داد. در ضمن با افزایش زاویه دید دوربین عمق دید آن کاهش پیدا کرده و امکان دیدن جزئیات تصویر به شدت کم می شود.

دوربین ها 180 و 360 درجه

به این دوربین ها در اصطلاح دوربین چشم ماهی (Fisheye) می گویند. لنز این دوربین ها طوری ساخته شده است که تصویری از تمامی زوایای اطراف خود به شما می دهد.
متاسفانه امکان استفاده از این دوربین ها در سیستم های مداربسته انالوگ وجود ندارد اما در سیستم های مداربسته شبکه شما میتوانید با استفاده از دوربین های چشم ماهی دید بسیار مناسبی از مکان های مختلف داشته باشید. مشکل گرد شدن تصویر در دوربین های شبکه توسط نرم افزارهای پردازش تصویر برطرف خواهد شد. این نرم افزارها با استفاده از کشیدن گوشه های تصویر، تصویری در خروجی به شما تحویل داده خواهد شد.

زاویه دید دوربین را از روی لنز چطور محاسبه کنیم؟

محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته دارای جدولی تا حدودی پیچیده است. باید بدانید که دو عامل اصلی تعیین کننده در میزان زاویه دید دوربین وجود دارد:

  • اندازه چیپ تصویر دوربین: معمولا با کسری از اینچ نشان داده می شود. برای بیشتر دوربین ها 1/3 اینچ است.
  • فاصله کانونی لنز دوربین: معمولا با میلیمتر نشان داده می شود. برای بیشتر دوربین های عادی در بازه ای بین 2.8 تا 12 میلیمتر قرار دارد اما دوربین های با زاویه دید بالا لنزی با فاصله کانونی بین 1 تا 2 میلیمتر دارند.

برای محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته می توانید از ابزار محاسبه لنز دوربین مداربسته استفاده کنید.

مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید