Optical Zoom یا زوم اپتیکال به چه معناست؟

به طور کلی زوم یا بزرگنمایی در تصویر را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. زوم اپتیکال و زوم دیجیتال زوم اپتیکال به بزرگنمایی گفته می شود که از طریق تغییر در فاصله کانونی لنز دوربین ایجاد می شود. به صورت کلی هرچه فاصله کانونی لنز دوربین بیشتر باشد میزان بزرگنمایی ان بیشتر است. در این مقاله بیشتر با مفهوم زوم اپتیکال اشنا می شویم.

تفاوت_زوم_اپتیکال_دیجیتال,لنز دوربین مداربسته,کیفیت تصویر,تصویری از مقایسه زوم اپتیکال و دیجیتال
به طور کلی زوم یا بزرگنمایی در تصویر را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم اپتیکال به بزرگنمایی گفته می شود که از طریق تغییر در فاصله کانونی لنز دوربین ایجاد می شود. به صورت کلی هرچه فاصله کانونی لنز دوربین بیشتر باشد میزان بزرگنمایی ان بیشتر است.


تفاوت لنز وریفوکال با لنز زوم

لنز ویفوکال و لنز زوم دارای یک نقطه مشترک هستند. در هر دوی انها امکان تغییر فاصله کانونی وجود دارد. این امکان در لنز وریفوکال به صورت دستی صورت می گیرد به این صورت که شما با دست لنز را چرخانده و به زاویه مناسب خود تنظیم میکنید. پس از تنظیم فاصله کانونی شما معمولا باید فوکوس دوربین را دوباره تنظیم کنید.


در لنزهای زوم عمل تغییر فاصله کانونی دوربین به صورت خودکار انجام می گیرد. به این معناست که شما تنها دستور انجام زوم را صادر می کنید و لنز فاصله کانونی خود را با توجه به میزان زوم مورد نظر شما افزایش می دهد. معمولا در لنزهای زوم فوکوس لنز پس از تغییر فاصله کانونی به صورت خودکار تنظیم می شود.


تفاوت زوم اپتیاکال با زوم دیجیتال

در ساده ترین تعریف میتوان زوم اپتیکال را شکل واقعی و زوم دیجیتال را شکل مجازی از بزرگنمایی معرفی کرد. در زوم اپتیکال با انجام بزرگنمایی کیفیت و رزولوشن تصویر تقریبا بدون تغییر باقی می ماند. اما در زوم دیجیتال با کشیدن تصویر اجزای ان به صورت بزرگتری به نمایش در می ایند و در واقع شما هرقدر بیشتر بزرگنمایی داشته باشید رزولوشن تصویر شما کمتر خواهد شد.


با توجه به کاهش روزولشن تصویر، زوم دیجیتال تنها جنبه ای تبلیغاتی دارد و کاربردی به عنوان بزرگنمایی برای شما نخواهد داشت.


مقالات مرتبط

  • لنز دوربین مداربسته
  • زوم دیجیتال چیست؟

لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (1)
  • رضا:

    سلام. مي خواهم بصورت تخصصي تر زوم اپتيكال وديجيتال را توضيح دهيد. مثلا تفاوت دقيق بين 20X و30x چيست؟ تفاوت 2MP,30X با 4MP,20X بصورت عددي چگونه محاسبه مي شود. باتشكر فراوان

    ثبت شده در 1396/01/18
 
نظر خود را ثبت کنید