اموزش نصب دوربین مداربسته انالوگ

نصب سیستم مداربسته انالوگ به علت سادگی بسیار رایج است و در سطحی وسیع صورت می گیرید. تقریبا 90 در صد از کل پروژه های مداربسته اجرا شده به صورت انالوگ انجام می شوند پس اولین قدم در زمینه یادگیری سیستم های مداربسته یادگیری نصب سیستم انالوگ خواهد بود.

دوربین_مداربسته_گردان,دوربین مداربسته گردان,نصب دوربین مداربسته,عکس دوربین مداربسته گردان
نصب دوربین مداربسته انالوگ کاری بسیار ساده است. همه چیز در سطح زدن زدن چند فیش و وصل کردن ان به دستگاه و کابل است. ریز تمامی این توضیحات را در این مقالات خواهد خواند و با انها اشنا خواهید شد.

تجهیزات مورد نیاز

  • دوربین مدابسته: (راهنمای انتخاب دوربین مداربسته)
  • دستگاه DVR: (راهنمای انتخاب دستگاه DVR)
  • کابل تصویر: به ازای هر دوربین انالوگ باید یک کابل تصویر RG59 کشیده شود. انواع این کابل متفاوت است اما در صورت خاص نبودن شرایط کابل ساده RG59 نیاز شما را برطرف خواهد کرد.
  • هارد دیسک: (هارد دیسک مناسب برای DVR)
  • کابل برق: برای تغذیه دوربین ها می توان از کابل برق با سیم نایلونی برق استفاده کرد. کابلی با ضخامت 0.75 سانتی متر برای تغذیه یک دوربین کافی است. اگر تعداد دوربین های شما زیاد بود باید از کابل با ضخامت بیشتر استفاده کنید.
  • منبع تغذیه: برای هر دوربین باید یک منبع تغذیه حداقل 1 امپر در نظر بگیرید. البته مصرف دوربین های از این مقدار کمتر است. در انتخاب منبع تغذیه شما دو انتخاب متفاوت دارید. ابتدا استفاده از یک منبع تغذیه مرکزی و دوم استفاده یک منبع به ازای هر دوربین مدار بسته.
  • اتصالات: اصلی ترین فیش مورد نیاز برای نصب سیستم داربسته انالوگ فیش BNC است. این فیش یک فیش بزرگ فلزی است که انواع متفاوتی دارد. (برای توضیحات بیشتر مطلب آموزش زدن فیش BNC را بخوانید)
  • متعلقات نصب: متعلقات نصب دستگاه DVR خیلی زیاد هستند. برخی از پرکاربردترین انها عبارتند از: داکت، باکس پلاستیکی، لوله فلکسی و ... برای اشنایی با اصول نصب این تجهیزات بهتر است آموزش نصب فیش BNC را بخوانید.

اولویت بندی نصب

  1. مرحله اول سوال از مشتری است. حتی اگر قبلا با مشتری در مورد نیازش صحبت کرده اید پیش از نصب مجددا مکان تمامی دوربین های و شرایط انها را با او چک کنید. در مورد نیازش و دلایل نصب هر دوربین برای او توضیح دهید.
  2. طرح بندی کلی از مسیرهای کابل کشی به دست اورید. محلهایی که باید سوراخ شوند یا حفر گردند را دقیقا مشخص کنید.
  3. امکان عبور کابل ها از هر مسیر را دقیقا چک کنید. مخصوصا در جاهایی که نیاز به سوراخ کردن است بهتر است ابتدا سوارخ کردن دیوارها را امکان سنجی کنید. در صورتی که اجرای تمامی مسیرها نهایی شد به مرحله بعد بروید.
  4. داکت ها، لوله های فلکسی و لوله های فلزی را نصب کنید. (در مورد اصول نصب هر یک اینجا بخوانید)
  5. کابل هر دوربین را از روی مسیر ان متراژ کرده و ببرید. برای هر دوربین باید یک کابل RG59 در نظر بگیرید. کابل برق می تواند به صورت مشترک برای دوربین ها استفاده شود یعنی در کل مسیر دوربین ها شما تنها یک کابل برق خواهید داشت و از ان انشعاب می گیرید. دقت کنید که ضریب اشتباه خود در نظر بگیرید. کمی اضافه در نظر گرفتن کابل بهتر از کوتاه بودن آنهاست. برای مسیرهای کوتاه 7 تا 10درصد و برای مسیرهای بلند 2 تا 5 درصد پرتی قابل قبول است.
  6. کابلها را مرحله به محله درون داکت و لوله بیاندازید. این کار را ترجیحا از محل دوربین شروع کنید تا اضافه کابل به سمت DVR منتقل شود.
  7. کابلها را اندازه کنید. اضافه کابلها را هم اندازه کنید و ببرید. در محل DVR مقداری کابل برای جابه جایی اینده نگه دارید.
  8. برای نصب اداپتور شما دو انتخاب دارید. اول استفاده از منبع تغذیه مرکزی و دوم استفاده از اداپتور جداگانه. این انتخاب تغییر زیادی در مسیرهای سیم کشی شما ایجاد نمیکند. هر روش مزایا و معایب خود را دارد اما سعی کنید برای محلهای کوچک از منبع تغذیه مرکزی و برای محلهای بزرگ از اداپتور جداگانه برای دوربین ها استفاده کنید. در صورت نصب اداپتور باید در کنار هر دوربین یک باکس پلاستیکی نیز پیچ کنید.
  9. دوربین ها را در محل مربوطه ببندید و فیش های انها را وصل کنید. (طریقه زدن فیش BNC)
  10. به محل DVR رفته و آن را وصل کنید. تمامی فیش ها را به DVR متصل کرده و برق سیستم را وصل کنید.
  11. در صورتی که تصویری از دوربین ها قابل مشاهده نیست سه حالت رایج وجود دارد. یا کابل تصویر قطع است. یا برق قطع است و یا دوربین خراب است. برای چک کردن دوربین جای ان را با یک دوربین دیگر عوض کنید. سپس برق را با ولت متر امتحان کنید یا IR دوربین را چک کنید. اگر هر دو سالم بودند احتمالا مشکل از کابل تصویر یا فیش های شماست. مسیر را چک کنید و مشکل را حل کنید.
  12. در صورتی که تصویر تمامی دوربین ها را داشتید با هماهنگی مشتری دوربین ها را یکی یکی تنظیم کنید. بهتر است تنظیم دوربین ها را در طول روز انجام دهید تا از محل نور در طول روز اطلاع داشته باشید و ضد نور در تصویر دوربین را ببنید.
  13. هارد را در دستگاه DVR نصب کنید. این کار بسیار ساده است. پیچ های دستگاه را باز کنید و قاب را کنار بگذارید. کابل SATA را از جعبه DVR پیدا کرده و به هارد وصل کنید. طرف دیگر کابل را به مادربرد دستگاه وصل کنید. دستگاه را روشن کنید و هارد را فرمت کنید. (مطلب کامل اموزش نصب هارد در DVR)
  14. تنظیمات مرتبط با دستگاه مانند زمانبندی ضبط و تنظیمات نور را انجام دهید (مطلب کامل تنظیم کردن DVR)
  15. تصاویر را به مشتری تحویل دهید.

چطور انتقال تصویر را انجام دهم؟

مقالات مرتبط


لینک های مفید

کیانوش_عسکری_نژاد,,کیانوش عسکری نژاد مدیر پروژه

کیانوش عسکری نژاد

رشد سریع استفاده از سیستم های مداربسته بزرگترین کاستی را در زمینه تخصصی بودن نصب و اجرای آن به وجود آورد. به عنوان یک مدیر پروژه با سابقه در امر اجرای و مشاوره سیستم های مداربسته، اموزش را اولین اولویت خود در این زمینه می بینم. در دسترس بودن اطلاعات استاندارد و قابل اطمینان در زمینه اجرا می توان به همه مجریان سیستم های حفاظتی برای تخصصی شدن حرفه انها کمک کند.
در صورتی که سوالی در زمینه اجرای سیستم های مداربسته داشتید می توانید آن را از طریق ایمیل Info@tti-cctv.com مطرح کنید. سعی خواهم کرد در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ دهم.

نظرات (13)
  • sami:

    سلام و خسته نباشید یه سوال ایا کابل انتقال تصویر دوربین دو تیکه باشه و از هم جدا وصله و چسب خورده باشه چقدر به وضوح تصویر صدمه خواهد زد و این کار با لحیم کاری انجام شده باشه مورد قبول قرار خواهد گرفت و با رابط خاصی دارد؟ با تشکر

    ثبت شده در 1393/10/07
    • پاسخ علی شهدوست

      میزان افت تصویری که بر اثر تیکه خوردن کابل ایجاد می شود کاملا وابسته به نوع کابل و نحوه اتصال کابلهاست. بهترین روش برای اتصال کابلها لحیم کاری است و در صورتی که به درستی اجرا شود افت بسیار کمی در تصویر ایجاد می کند.

      ثبت شده در 1393/10/08
  • saeed:

    ساییتتون عالیه . من را خیلی کمک کرد. دستتون درد نکنه. حتما خداوند اجر کارتون را به شما میدهد. البته سئو سایتتون هم بینظیره

    ثبت شده در 1393/12/05
  • farhad:

    سایتتون واقعا عالیه میخواهم وارد بازار دوربینهای مداربسته بشم اطلاعاتتون خیلی بدردم خورد

    ثبت شده در 1394/04/20
  • uosef:

    با سلام و خسته نباشید قرار است که در یک منطقه ی کارگاهی تعداد 50دوربین را در قالب 5منطقه نصب کنم، بطوریکه در هر منطقه 10عدد دوربین نصب می شود. از آنجا که فاصله ی دوربین ها تا مرکز کنترل خیلی زیاد است لذا وصل کردن هرکدام با کابل به مرکز کنترل کار مشکلی خواهد بود. نظر خودم اینست که چون فاصله ی دوربین های هر منطقه نسبت به هم زیر 100متر است پس برای هر منطقه یک DVR گذاشته و سپس تصاویر را با یک فرستنده به سمت مرکز کنترل که تقریبا در فاصله 400متری از هر منطه قرار دارد ارسال کنم. یعنی 5 عدد DVR و 5عدد فرستنده نیاز دارم. اما مشکلی که ذهنم را به خود مشغول کرده اینست که آیا سیگنالهایی که توسط 5عدد فرستنده برای گیرنده ی مستقر در مرکز کنترل فرستاده می شوند آیا با هم تداخل پیدا می کنند یا نه؟ از دوستان عزیز خواهشمندم که راجع به این موضوع راهنماییم کنند. در ضمن اگر راه دیگری غیر از این هم به نظرتان می رسد بفرمایید با تشکر

    ثبت شده در 1394/05/20
  • امیرحسین:

    سلام مطالب خیلی مفید بود ممنون

    ثبت شده در 1394/07/26
  • ايرج:

    اين که ناحيه کارتو به 5 قسمت تقسيم کردي کار خوبيه ف مي توني براي انتقال تصاوير از آنتن استفاده کني، البته من نميدونم که محلي که داري کار مي کني ار لحاظ جغرافيايي (پستي و بلندي و فاصله از مرکز به چه شکله) ولي به طور مثال مي توني براي هر 2 يا 3 DVR که نصب کردي يک عدد Access point و چند عدد station قرار بدي که موجب کاهش هزينه مي شه ، از طرفي اگه مجبور شدي از چند تا Access point استفاده کني مي توني اونا رو تو رنجهاي فرکانسي مختلف تنظيم کني تا مشکلي اعم از تداخل و .... پيش نياد، در ضمن مي توني از آنتنهاي UBNT استفاده کني که هم ارزونه و هم کانفيگ راحت و ساده اي داره

    ثبت شده در 1394/09/03
  • robrt:

    سلام.بهترین کار شبکه کردنه

    ثبت شده در 1394/10/04
  • احمد:

    سلام خسته نباشید دوستان یه سوال داشتم ببینم من میتونم از یه دونه دوربین برای دوتا dvr استفاده کنم این امکان وجود داره ممنون میشم ک راهنماییم کنید اگه این کار شدنی هست

    ثبت شده در 1394/11/26
  • بهنام:

    با سلام واقعا ممنون از راهنمایی های خوب و نکات قشنگتون. خدا خیرتون بده و بازهم متشکرم

    ثبت شده در 1395/02/08
  • Morteza:

    باسلام.کابل برق رو باید از همون لوله کابل rgرد کرد من تازه کارم...یهنی از هر دوربین یه rgو یه برق تغذیه باید بره پیشdvr???

    ثبت شده در 1395/06/21
  • علیزاده:

    سلام و عرض تبریک بابت سایت مفید و ارزنده ای که طراحی کردید... دوربین مدار بسته ای در محلی نصب شده که تغذیه اون جداگانه هست . خود دوربین در نزدیکی محل عبور برق مربوط به روشنایی همون محل هست که مواقعی پیش میاد که با کلید زنی، تصویر اون بخش میره... میخواستم بدونم مشکل از کجاست؟

    ثبت شده در 1395/09/19
  • حسین:

    سلام.انتقال تصویر p2p انجام دادم ولی فقط داخل مغازه و دز یک فاصله محدود تصاویر رو گوشی میاد بعد کاملا قطع میشه ممنون میشم دلیلشو بهم بگید.نرم افزارش هم camviewsهست

    ثبت شده در 1396/01/04
  • یونس:

    با سلام .من یه دوربین وصل کردم تمام مراحل رو انجام دادم ولی هر 5 ثانیه آلارم میده (صدای بوق )

    ثبت شده در 1396/04/16
 
نظر خود را ثبت کنید