دستگاه UPS چیست؟

دستگاه UPS یا Uninterruptible power supply (منبع تغذیه بدون توقف) یک دستگاه الکترونیکی است که از ان برای ایجاد ثبات در تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده میشود. در این مطلب با این وسیله بیشتر اشنا خواهیم شد.

UPS,UPS,دستگاه UPS رو میزی
دستگاه UPS یا Uninterruptible power supply (منبع تغذیه بدون توقف) یک دستگاه الکترونیکی است که از ان برای ایجاد ثبات در تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده میشود.

وظایف

دستگاه UPS دارای وظایف متعددی است ولی به صورت کلی وظیفه آن ایجاد ثبات در تغذیه تجهیزات الکتریکی است. برخی از وظایف ان عبارتند از:

  • تغذیه تجهیزات در صورت قطع برق
  • محافظت از تجهیزات در مقابل افزایش یا کاهش های ناگهانی ولتاژ
  • محافظت در مقابل نویز
  • محافظت در مقابل بی ثباتی در فرکانس برق شهر

ساختار و عملکرد

از انجایی که باتری ها تنها امکان ذخیره ولتاژ DC را دارند دستگاه UPS باید ابتدا برق را به صورت DC دراورد تا امکان ذخیره آن به وجود اید. از انجایی که قیمت باتری های ولتاژ بالا به مراتب بیشتر است معمولا در طول DC سازی ولتاژ، میزان آن نیز به 12 یا 24 ولت کاهش می یابد.


پس از DC سازی، برق وارد شده به باتری ها وارد شده و انها را شارژ میکند. UPSها طوری طراحی می شوند که در صورت وصل بودن برق شهر، مصرف کنندها را به صورت مستقیم تغذیه کنند و از باتری ها برای تغذیه استفاده نکنند.


از انجاییکه تجهیزات الکتریکی نیاز به برق AC با ولتاژ برق شهر دارند برق DC باید مجددا به برق شهر تبدیل شود. این روند تبدیل پیچیده ترین قسمت عملکرد دستگاه است. دستگاه UPS از طریق یک اینورتر ولتاژ DC را به AC تبدیل میکند.

طریقه کار

در طول وصل برق شهر دستگاه UPS از برق شهر برای شارژ باتری ها استفاده می کند و در کنار آن از طریق همان برق اجهیزات الکتریکی وصل شده را نیز تغذیه میکند.

پس از قطع برق باتری های دستگاه به صورت منبع وارد شبکه می شوند و تجهیزات را تغذیه میکنند.

انتخاب دستگاه UPS

المان های زیادی در انتخاب تخصصی دستگاه UPS باید مد نظر قرار داده شوند. اما برای استفاده از UPSهای غیر حرفه ای تنها میزان توان خروجی دستگاه و میزان ظرفیت باتری های آن باید مد نظر قرار داده شود.



مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (1)
  • بهمن عیسی خانی:

    سلام از دیدن شما خوشحالم و مقاله شما را خواندم . یک وسیله برتابل آزمایشگاهی دارم که در بعضی نقاط شهر بسیار خوب و دقیق کار میکند ولی در مرکز شهر دچار خطا میشود که بعد از 15 سال کار کردن با این دستگاه آزمایشگاهی مطمئن هستم مشکل از برق شهری در مناطق مرکزی شهر است .این دستگاه نیاز به برق ایزوله و صاف دارد .لطف بفرمایید باسخ دهید آیا ups میتواند حتی در زمانیکه برق شهر وصل است به ما برق صاف و تمیز بدهد .چون در آستانه خرید ups هستیم و کار آمدی و هزینه آن برای ما که در بخش دولتی میباشیم مهم است راهنمایی بفرمایید .

    ثبت شده در 1393/12/21
    • پاسخ علی شهدوست

      بله، البته برخی از انواع ارزان قیمت تر از دستگاه UPS وجود دارد که خروجی شبه سینوسی دارد (موج خروجی کاملا سینوسی نیست) در صورتی که به کاربری دقیقی از دستگاه میخواهید حتما به شکل موج خروجی دستگاه توجه کنید. در ضمن در صورتی که به باتری های دستگاه نیاز ندارید میتوانید از دستگاهی به نام اسبیلایزر استفاده کنید که وظیفه دقیق آن ایجاد ثبات در شکل و فرکانس برق است.

      ثبت شده در 1393/12/22
 
نظر خود را ثبت کنید