درس 5 - مقایسه سیستم های آنالوگ و دیجیتال

در این درس به صورت کلی سیستم های مداربسته آنالوگ و دیجیتال را با هم مقایسه می کنیم و مصادیق کاربرد هر یک از آنها را مطرح می کنیم.

دوره-آموزش-رایگان-دوربین-مداربسته-درس-5,,

مقایسه سیستم آنالوگ و تحت شبکه

با توجه به اینکه انتخاب درست یکی از سیستم های آنالوگ یا شبکه بخشی حساس از طراحی سیستم های مداربسته به شمار می رود در ادامه نقاط ضعف و قوت هر یک از این سیستم ها و همچنین کاربری هر یک را به صورت دقیق بررسی می کنیم:

نقاط ضعف و قوت سیستم مداربسته آنالوگ
نقاط قوت
  • هزینه پایین: ارزان بودن سیستم مداربسته آنالوگ بزرگترین مزیت آن به شمار می رود. با وجود پیشرفت هایی که در زمینه تولید دوربین های تحت شبکه به وجود آمده همچنان سیستم های آنالوگ به مراتب کم هزینه تر هستند و این موضوع استفاده از آنها برای بسیاری کاربری ها معقول می کند.
  • سادگی: نصب سیستم مداربسته آنالوگ بسیار ساده است. تمام تجهیزات به سادگی در کنار هم قرار میگیرند و تقریبا نیاز به هیچ راه اندازی نرم افزاری ندارد. این موضوع باعث می شود بسیاری از تکنسین هایی که اطلاعات کمتری در مورد نصب سیستم مداربسته دارند به نصب این سیستم علاقمند شوند.
  • در دسترس بودن بستر: همانطور که قبلا گفته شد عمر سیستم های مداربسته آنالوگ به مراتب بیشتر از سیستم مدابسته تحت شبکه است. بنابراین در بسیاری از پروژه ها سیستم مداربسته آنالوگ از قبل نصب شده و نیاز به ارتقا دارد. وجود بستر آنالوگ استفاده مجدد از همین سیستم و ارتقای آن را از نظر مالی توجیه می کند.
  • تطابق بیشتر با سیستم های تلویزیونی آنالوگ: سیستم های مداربسته آنالوگ تطابق زیادی با سیستم های تلویزیونی آنالوگ دارند. برای مثال می توان دوربین مداربسته آنالوگ را مستقیما به آنتن تلویزیون یا سیستم آنتن مرکزی آنالوگ متصل کرد. توجه داشته باشید که این مزیت در مورد سیستم های آنالوگ نسل جدید صادق نیست.
  • فریم تصاویر: در سیستم های مداربسته آنالوگ در پخش زنده هیچ گونه افت فریمی در تصاویر وجود ندارد. البته ممکن است پس از تبدیل تصاویر در DVR و ضبط آنها شما افت فریم داشته باشید.
نقاط ضعف
  • محدودیت در رزولوشن تصویر: این نقطه ضعف در مورد سیستم های آنالوگ تیوی لاینی بسیار بیشتر نمود پیدا می کرد. البته سیستم های آنالوگ نسل جدید هم، همچنان با محدودیت رزولوشن دست و پنجه نرم می کنند. سیستم های دیجیتال از نظر تئوریک هیچ محدودیتی در رزولوشن تصویر ندارند.
  • نداشتن انعطاف پذیری: این موضوع یکی از بزرگترین نقاط ضعف تمام سیستم های آنالوگ است. در سیستم آنالوگ به ازای هر دوربین باید یک کابل به دستگاه مرکزی متصل کرد، این موضوع امکان ایجاد تغییرات در سیستم مانند اضافه کردن دوربین، جابه جایی دوربین یا دستگاه مرکزی را بسیار سخت و پر هزینه می کند.
  • انطباق کمتر با بستر های دیجیتال: سیستم های آنالوگ برای اتصال به بستر های دیجیتال مانند فیبر نوری، آنتن ها و اکسس پوینت های دیجیتال به مبدل نیاز دارند. این تبدیل یکپارچگی سیستم را از بین می برد اما از طرفی در برخی موارد مانند مسافت های زیاد، سیستم آنالوگ هیچ راه حل دیگری ندارد.
  • عدم انطباق سیستم های آنالوگ نسل جدید با هم: در حال حاضر سیستم های آنالوگ نسل جدید هیچ تطابقی با هم ندارند. این بدان معناست که دستگاه ضبط کننده در هر سیستم نمی تواند به دوربین های سیستم دیگر متصل شود.
  • برندهای متفرقه: بازار سیستم های مداربسته آنالوگ به مراتب بیشتر درگیر برندهای متفرقه است. در واقع بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح در سیستم های امنیتی تنها به تولید تجهیزات تحت شبکه روی آورده اند. این موضوع بازار سیستم های آنالوگ را با کمبود برندهای معتبر روبه رو کرده.
نقاط ضعف و قوت سیستم مداربسته تحت شبکه
نقاط قوت
  • عدم وجود محدودیت در روزولشن تصویر: همانطور که در بخش های قبل گفته شد سیستم های دیجیتال از نظر تئوریک محدودیتی در رزولوشن تصویر ندارند. در حال حاضر دوربین های تحت شبکه با روزولشن تا 12 مگا پیکسل قابل دسترس هستند و تکنولوژی در این زمینه به صورت در حال پیشرفت است.
  • انعطاف پذیری: انعطاف پذیری یکی از مزایای مهم سیستم های مداربسته تحت شبکه است. نسبت به سیستم آنالوگ ایجاد تغییرات و گسترش تجهیزات در سیستم شبکه به مراتب ساده تر خواهد بود. در صورتی که ثبات در پهنای باند شبکه از بین نرود می تواند حتی دستگاه مرکزی سیستم شبکه را به راحتی جا به جا کرد.
  • تطابق کامل با بستر شبکه های کامپیوتری: سیستم مداربسته تحت شبکه تطابق کاملی با بستر شبکه های کامپیوتری دارند. این بدان معناست که میتوان از بستر موجود شبکه برای نصب دوربین های هم استفاده کرد، طبیعتا باید پیش از انجام چنین کاری در رابطه با پهنای باند مجاز شبکه امکان سنجی شود.
  • آینده تکنولوژی: همانطور که تاریخچه مختصر سیستم های مداربسته نشان داد، روند حرکت سیستم های مداربسته به سمت دیجیتال شدن است. این بدان معناست که احتمالا سیستم های دیجیتال احتمالا در آینده جایگزین سیستم آنالوگ می شوند. برای افرادی که برنامه طولانی مدتی برای سیستم مداربسته خود دارند چنین نکته ای اهمیت بالایی خواهد داشت.
  • امکان استفاده از نرم افزارهای پردازش تصویر: نرم افزارهای پردازش تصویر امکان استخراج اطلاعات بیشتر از تصاویر را فراهم می کنند. برای مثال میتوان توسط این نرم افزارها صورت افراد را شناسایی کرد، پلاک خودروها را ثبت کرد، حریق را شناسایی کرد و.... این نرم افزارهای در حال حاضر تنها با سیستم های مداربسته تحت شبکه تطابق دارند.
  • انتخاب های بیشتر برای ضبط: به صورت کلی دوربین ها و سیستم های تحت شبکه انتخاب های بیشتری به شما برای ضبط تصاویر می دهند. در کنار ضبط در دستگاه مرکزی در سیستم های شبکه می توان از سرور هم برای ضبط تصاویر استفاده کرد، به علاوه برخی دوربین های تحت شبکه امکان نصب SD کارت برای ضبط داخل دوربین را نیز دارند.
  • امکان استفاده از شبکه های بیسیم وای فای: شبکه های بیسیم آنالوگ تا حد زیادی بی ثبات هستند و از امنیت پایینی هم برخوردارند. دوربین های تحت شبکه امکان استفاده مستقیم از شبکه های بی سیم وای فای را به وجود می آورند که شامل طیف بزرگی از تجهیزات بیسیم می شود.
  • کاهش مصرف کابل: کم شدن هزینه ها از طریق کم شدن کابل کشی موضوعی است که بیشتر در پروژه های بزرگ اتفاق می افتد. از آنجا که در سیستم آنالوگ باید به ازای هر دوربین یک کابل تا محل نصب دوربین برده شود، مصرف کابل بسیار بالا خواهد بود.
نقاط ضعف
  • هزینه بالا: هزینه بالا احتمالا مهمترین دلیلی است که سیستم مداربسته تحت شبکه همچنان نتوانسته به صورت کامل جایگزین سیستم آنالوگ شود. گرچه در سالهای اخیر قیمت تجهیزات مداربسته تحت شبکه کاهش پیدا کرده اما همچنان نسبت به سیستم های آنالوگ گران قیمت تر است.
  • پیچیدگی در اجرا و نگهداری: اجرا و نگه داری سیستم های تحت شبکه به دانش فنی بیشتری نیاز دارد. این موضوع باعث می شود تکنسین های تازه کار کمتر سراغ استفاده از سیستم مداربسته تحت شبکه بروند.
  • عدم انطباق با بسترهای آنالوگ: سیستم های تحت شبکه تقریبا هیچ انطباقی با سیستم های آنالوگ ندارند. برای اتصال این تجهیزات به سیستم های آنالوگ گاهی به چند مبدل نیاز است.
  • فریم تصاویر: فریم تصاویر مشکلی است که امروزه کمتر سیستم تحت شبکه با آن درگیر می شود. البته دوربین های تحت شبکه با رزولوشن های بالا همچنان فریم در ثانیه پایینی دارند که ممکن است ازار دهنده به نظر برسد.

کاربردهای هر یک از سیستم های آنالوگ و شبکه

همانطور که مقایسه دو سیستم آنالوگ و شبکه نشان داد هر یک از این سیستم ها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که استفاده از آنها در کاربردهای خاص منطقی می کند.

کاربردهای سیستم آنالوگ

با توجه به قیمت بهینه سیستم های آنالوگ نسل جدید امروزه استفاده از سیستم آنالوگ تیوی لاینی توصیه نمی شود. البته این سیستم همچنان مزیت های اندکی دارد اما به صورت کلی عمر آن به سر رسیده. استفاده از سیستم آنالوگ برای کاربری های زیر توجیه پذیر است:

  • اجرای پروژه های در فضای کوچک و تعداد دوربین پایین: نمیتوان این موضوع را کتمان کرد که دوربین های مداربسته آنالوگ در کاربری های عادی بسیار موثر هستند. برای منازل مسکونی و بخش زیادی از واحدهای اداری یا تجاری استفاده از سیستم مداربسته آنالوگ ایده آل خواهد بود.
  • اجرای پروژه های کم هزینه: در صورتی که مشتری به دنبال یک سیستم کم هزینه باشد سیستم آنالوگ میتواند انتخاب خوبی باشد. گرچه انتخاب یک سیستم بر مبنای هزینه آن کاری حرفه ای نیست اما نهایتا این مشتری است که سیستم مورد نیاز خود را انتخاب می کند.
  • اجرای پروژه هایی با بستر موجود آنالوگ: با توجه به سابقه چند ده ساله سیستم های مداربسته آنالوگ، بستر این سیستم ها در بسیاری از پروژه ها موجود است. در صورت موجود بودن بستر آنالوگ ارتقا سیستم آنالوگ به آنالوگ نسل جدید انتخابی منطقی و کم دردسر خواهد بود.
کاربردهای سیستم تحت شبکه

  • اجرای پروژه های در فضای وسیع یا تعداد دوربین بالا: سیستم های مداربسته شبکه بهترین قابلیت را برای اجرای پروژه های بزرگ دارند. انعطاف پذیری بالای این سیستم ها باعث می شود در طولانی مدت و در طول تغییرات هزینه و دردسر کمتری برای کارفرما ایجاد کنند. همچنین سیستم مداربسته تحت شبکه امکان استفاده از انواع بسترهای پیشرفته شبکه برای انتقال اطلاعات را دارد که در مسافت های بالا تنها راه حل اجرایی خواهد بود.
  • نیاز به استفاده از بستر فیبر در پروژه: در صورتی که استفاده از بستر فیبر نوری بخشی از اجرای پروژه باشد استفاده از سیستم تحت شبکه منطقی تر است چراکه دوربین ها بدون نیاز به مبدل و به طور مستقیم می توانند به این بستر متصل شوند.
  • نیاز به استفاده از بستر بیسیم در پروژه: در صورتی که انتقال اطلاعات به صورت بیسیم بخشی از اجرای پروژه باشد هم انتخاب دوربین تحت شبکه منطقی تر است، چراکه دوربین میتواند به طور مستقیم به آنتن دیجیتال متصل شده و اطلاعات را ارسال کند.
  • نیاز به تغییرات دائمی و زیاد: در صورتی که پروژه – حتی در سطحی کوچک – نیاز به تغییرات دائمی مانند اضافه کردن دائمی دوربین، جابه جا کردن دستگاه ضبط کننده و ... داشته باشد، استفاده از سیستم مداربسته تحت شبکه منطقی تر است.
  • نصب دوربین های کم تعداد به صورت مستقل: دوربین های تحت شبکه میتوانند به صورت کاملا مستقل تصاویر را دریافت کرده، ضبط کنند (در صورت داشتن SD داخلی) و به شبکه منتقل کنند. از این طریق شما میتوانید با استفاده از تنها یک دوربین مداربسته یک سیستم کامل مداربسته داشته باشید.
  • اجرای پروژه هایی با بستر موجود شبکه: درصورتی که بستر شبکه مناسب برای نصب دوربین وجود داشته باشد استفاده از سیستم مداربسته تحت شبکه منطقی تر خواهد بود.
  • در صورت نیاز به سیستم های پردازش تصویر: در صورتی که نیاز به پردازش تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها باشد استفاده از سیستم مداربسته تحت شبکه انتخاب بهتری خواهد بود.

درس ها

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید