اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته چیست؟

در برخی از سازمان ها و ادارات بزرگ که دارای تعداد زیادی دوربین مداربسته هستند برای کنترل و نظارت بر تصاویر ارسالی از دوربین ها و مدیریت بهتر مجموعه نیاز است...

اتاق-مانیتورینگ-دوربین-مداربسته-چیست؟,,

در برخی از سازمان ها و ادارات بزرگ که دارای تعداد زیادی دوربین مداربسته هستند برای کنترل و نظارت بر تصاویر ارسالی از دوربین ها و مدیریت بهتر مجموعه نیاز است تا مکانی به صورت جداگانه برای این کار منظور شود.


این مکان باید طوری طراحی شود که بتوان تمامی تجهیزات مورد نیاز را در آن جای داد و سایر عوامل موثر برای کنترل و مدیریت مکان را در آن تعبیه نمود. به چنین اقداماتی به اصطلاح مانیتورینگ دوربین مداربسته می گویند.

اتاق مانیتورینگ چیست؟


اتاق مانیتورینگ مکانی است که با کلیه ادوات لازم جهت دریافت، ضبط و مشاهده تصاویر تجهیز می گردد. معمولا چنین اتاق هایی را در مکان ها و سازمان های بزرگی نظیر بیمارستان ها، مترو، فرودگاه، ادارات پلیس و ... که اغلب تعداد زیادی دوربین مدار بسته در آن نصب است مشاهده کرده اید.


در اتاق های مانیتورینگ اشخاصی به عنوان اپراتور وظیفه نظارت بر نقاط مختلف سازمان را از طریق دوربین های مداربسته دارند به منظور درک بهتر عملیات مانیتورینگ به مثال زیر توجه نمایید:


تصور کنید مکانی مجهز به 128 دوربین مداربسته است. معمولا تصاویر ارسالی از این دوربین ها به صورت دسته بندی های 16 یا 32 تایی به نمایشگر ها ارسال می گردند. اگر دسته بندی 32 تایی را درنظر بگیریرد به 4 نمایشگر یا مانیتور و 4 نفر بعنوان اپراتور نیازمندید. هر اپراتور می تواند بر 2 نمایشگر نظارت داشته باشد و مجموعا 64 تصویر را تحت نظارت داشته باشد.

بعلاوه معمولا 2 نمایشگر کوچکتر نیز برای مشاهده و بررسی جداگانه تصاویر در نظر می گیرند که در صورت بروز مشکل در هر یک از قسمت های مکان مورد نظر بتوان تصاویر را بر روی مانیتور جداگانه با کیفیت و بزرگنمایی بیشتری مشاهده نمود.


همچنین در صورت استفاده از دوربین مداربسته گردان (Speed Dome) یا زوم دار در مجموعه مورد نظر، این امکان وجود دارد تا بوسیله قابلیت زوم در این دوربین ها بر روی سوژه های مورد نظر زوم و جزئیات بیشتری را مشاهده نمود. برای این منظور نیاز است تا فردی به عنوان اپراتور برای کار با این دوربین ها در نظر گرفته شود.

اتاق کنترل باید از متراژ و ابعاد مناسبی برخوردار باشد به نحوی که بتوان تمامی اسباب، وسایل و تجهیزات را براحتی در آن جای داد. علاوه بر این باید فضای کافی جهت رفت و آمد اپراتور ها و سایر کارکنان نیز موجود باشد.


قابلیت های اتاق مانیتورینگ:

  • دسترسی و نظارت بر تمامی تصاویر از نقاط مختلف در یک مکان مشخص
  • امکان کنترل تصاویر یک دوربین از چندین محل
  • امکان محدودیت دسترسی هر یک از کارکنان به تصاویر
  • دسترسی به تصاویر ضبط شده، کنترل دوربین، تنظیمات و...

تجهیزات موجود در اتاق مانیتورینگ

  • انواع نمایشگر اعم از مانیتور، LCD ،PC های معمولی و...
  • صندلی های مناسب
  • دما، تهویه و روشنایی مطبوع
  • فضایی برای خواب و استراحت کارکنان
  • دستگاه های ضبط تصاویر
  • رک هایی با ابعاد مناسب برای جاسازی تجهیزات
  • کیبورد کنترلر های مخصوص دوربین های PTZ یا گردان

از چه نوع مانیتور هایی در اتاق مانیتورینگ استفاده می شود؟


انتخاب مانیتور یا نمایشگر مناسب برای اتاق کنترل تا حد زیادی به نوع خروجی های موجود در آنها بستگی دارد. در بازار انواع مختلفی از مانیتورهای معمولی و صنعتی وجود دارد. اما معمولا مانیتور ها دارای خروجی های VGA و HDMI هستند.

یکی دیگر از عوامل مهم در خرید مانیتور مناسب رزولوشن پخش آن می باشد که بهتر است متناسب به رزولوشن تصویر در دوربین باشد. زیرا بهتر است که اگر از یک دوربین مدار بسته با کیفیت تصویر 4K استفاده می کنید مانیتور مورد نظرتان نیز قابلیت پخش تصاویر با کیفیت 4K را نیز داشته باشد.


ویدئو وال (Video Wall) چیست؟


یکی از تجهیزاتی که در اتاق های کنترل و مانیتورینگ مورد استفاده قرار می گیرند، ویدئو وال ها هستند. می توان گفت این تجهیزات در واقع نمایشگر های بزرگی هستند که معمولا مورد استفاده در مکان های وسیع با تعداد دوربین بالا اند.


این تجهیزات کاربردی صنعتی داشته و توانایی کارکرد 24 ساعته دارند ویژگی مهم این نمایشگر ها قابلیت پخش تعداد زیادی از تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته است.


کارکرد این نمایشگر ها بدین صورت است که که با استفاده از نرم افزار های موجود در خود امکان تقسیم بندی تصاویر در پنجره های متعدد در سایز و موقعیت دلخواه را دارند و امکان نمایش همزمان چندین تصویر مختلف را برای کاربر میسر می سازند.


کاربرد های ویدئو وال

  • در کلیه سازمانها و ارگانهای بزرگ با تعداد دوربین بالا
  • مراکز کنترل و مدیریت شهری اعم از مراکز کنترل ترافیک ، مدیریت بحران ، نیروگاه ها ، اورژانس، آتش نشانی، پلیس، اتاقهای مانیتورینگ، برج های مخابراتی، صدا و سیما و...
  • در اتاق های مانیتورینگ مراکز صنعتی مانند خطوط تولید کارخانجات ، نیروگاه ها و …
  • در مراکز نظارتی و حفاظتی مانند مانیتورینگ دوربین های مدار بسته و مجتمع های تجاری و مسکونی بزرگ و …


مطالب مرتبط:




Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید