تکنولوژی Raid در دوربین مداربسته چیست؟

همانطور که میدانید برای ذخیره تصاویر در سیستم های مداربسته از هارد دیسک ها استفاده می شود. اما همواره این امکان وجود دارد که این اطلاعات بر اثر عوامل مختلف از بین بروند...

تکنولوژی-Raid-در-دوربین-مداربسته-چیست؟,,
همانطور که میدانید برای ذخیره تصاویر در سیستم های مداربسته از هارد دیسک ها استفاده می شود. اما همواره این امکان وجود دارد که این اطلاعات بر اثر عوامل مختلف از بین بروند. به همین دلیل معمولا از بیش از یک هارد در دستگاه های ضبط استفاده می گردد تا در صورت از دست رفتن اطلاعات در یک دیسک امکان دسترسی به اطلاعات در دیسک های دیگر وجود داشته باشد حال این سوال مطرح می گردد که این عمل ذخیره سازی با چه مکانیسمی در هارد های مختلف انجام می شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با سیستم های پیکربندی Raid یا (Redundant Array of Independent Disks)آشنا کنیم، با استفاده از این سیستم های ذخیره سازی، اطلاعات ویدئویی به شیوه ای منطقی تر و امن تر مدیریت و نگه داری می شوند، که روشی بهینه برای حفاظت از اطلاعات ضبط شده و همچنین بازیابی اطلاعات در صورت خرابی های احتمالی است.


نحوه عملکرد تکنولوژی Raid

در تکنولوژی Raid به منظور افزایش امنیت ذخیره سازی تصاویر و اطلاعات ضبط شده در دوربین های مداربسته از ظرفیت چندین هارد دیسک به طور همزمان استفاده می گردد. بدین ترتیب، با استفاده از این روش، ذخیره ی اطلاعات با امنیت بیشتری انجام گرفته و همچنین سرعت خواندن، نوشتن و کارایی سیستم نیز افزایش می یابد.

در تکنولوژی Raid از اصطلاح آرایه یا Array برای بیان نحوه مرتب سازی اطلاعات ضبط شده استفاده می گردد. این آرایه ها انواع مختلفی دارند و بسته به نیاز کاربران طراحی شده اند. این آرایه ها دارای انواع متفاوتی و همچنین ساختار های مختلفی هستند، که شامل ساختار های Mirroring ،Striping و Error-correcting می باشند. در ادامه برای فهم بهتر موضوع به نحوه عملکرد هر کدام از انواع سیستم Raid و همچنین ساختارهای آن اشاره می کنیم:


ساختار های مختلف سیستم Raid

  • پیکربندی Mirroring

در این روش به منظور ذخیره اطلاعات به بیش از یک هارد(حداقل دو هارد دیسک)نیاز است. به دلیل آنکه عملیات ذخیره سازی در دو هارد دیسک انجام می گردد، خوانش و بازیابی اطلاعات با سرعت بیشتری انجام شده اما ثبت و ذخیره سازی کمی کندتر انجام می گیرد. لازم به ذکر است که در صورت عدم ذخیره سازی صحیح اطلاعات در یکی از هارد یسک ها، اطلاعات در دیسک دیگری ذخیره می شوند.
  • پیکربندی Striping

ذخیره سازی در روش Striping، بدین صورت است که تمامی اطلاعات موجود در سرتاسر هارد دیسک ها تقسیم بندی می شود. عملیات خواندن و نوشتن در این روش در مقایسه با سیستم تک هاردی، سریع تر انجام می شود.
  • پیکربندی Error-correcting

عمل ذخیره سازی اطلاعات در این روش به نحوی انجام می شود که امکان بازیابی و تصحیح آن وجود داشته باشد. نوع آرایه بندی این روش طوری است که سرعت عملیات خواندن و نوشتن، متناسب با تعداد درایوها افزایش یابد. در این روش حداقل به 3 هارد دیسک نیاز است و به منظور عملکرد بهتر، استفاده از 5 دیسک توصیه می شود.

انواع مختلف سیستم Raid

انواع مختلفی از سیستم های Raid از 0 تا 10 وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم . لازم به ذکر است که معمول ترین آنها سیستم های Raid5 و 6 هستند.


Raid 0

تنها قابلیت موجود در سیستم Raid 0 افزایش سرعت ذخیره سازی است و از پیکر بندی Striping تبعیت می کند و هیچگونه عمل افزونه سازی در آن انجام نمی گردد. در سیستم Raid0 ذخیره سازی آینه ای یا زوجی همانند سیستم های Raid 1 یا 5 وجود ندارد.

1024-raid0,,
Raid 0

Raid 1

در سیستم Raid 1 تمامی اطلاعات ارسالی از دوربین های مداربسته به صورت داپلیکیت شده (دوبرابر سازی شده) ذخیره می شوند. بنابر این در این سیستم حداقل به دو عدد هارد دیسک نیاز دارید. نحوه عملکرد آن اینگونه است که اگر اطلاعات موجود در دیسک 1 از بین برود هیچگونه مشکلی پیش نخواهد آمد، زیرا کپی اطلاعات در دیسک 2 موجود است که همان سیستم پیکربندی (Mirroring)را تداعی می کند. Raid 1 دارای پیکربندی Striping نیست و از آنجایی که امکان خواندن هر دیسک به طور همان زمان وجود دارد عملکرد خواندن بهبود یافته و سریعتر شده است.

1025-raid1,,
Raid 1

Raid 5

سیستم Raid5 دارای عملکرد به مراتب پیشرفته تری است. زیرا اطلاعات مربوط به تصاویر در بیش از یک هارد دیسک ذخیره شده و نیز دارای قابلیت تولید و ذخیره اطلاعات به صورت زوج در هر یک از هارد دیسک ها است. در این سیستم، در صورت وجود نقص در یک هارد، اطلاعات دوباره در همان دیسک بازیابی می گردد. سیستم RAID 5 حداقل به سه دیسک نیاز دارد، اما معمولا توصیه می شود از پنج دیسک برای عملکرد بهتر استفاده شود.

1026-raid5,,
Raid 5

یکی از معایب موجود در سیستم Raid 5 این است که زمانی که ذخیره سازی اطلاعات در یک دیسک به طور صحیح انجام نمی پذیرد، زمان زیادی صرف بازیابی دوباره یک آرایه می شود. در نتیجه کارایی آن معمولا در زمان بازسازی کاهش می یابد.



Raid 6

Raid 6 نسخه بازیابی شده و توسعه یافته از Raid 5 است. اما با این تفاوت که در این نسخه به طور همزمان در صورت از دست رفتن اطلاعات در دو دیسک، می توان آن را بازیابی نمود. اما برای این منظور نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری وجود دارد و در نتیجه کارایی آن کمتر از Raid 5 است.

1027-raid6,,
Raid 6

Raid 10

Raid 10 استاندارد جدیدتری از نسخه های قبلی است و ساختار آن ترکیبی از نسخه های Raid0 و Raid1 است. این سیستم دارای عملکرد بهتری از RAID 1 است اما همچنین هزینه بسیار بالایی دارد. RAID 10 سرعت عملکرد بالایی داشته و نیازمند به دو برابر فضای ذخیره سازی به صورت آینه ای(mirroring) است.


1028-raid10,,
Raid 10

مطالب مرتبط:




Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید