افزایش عمر دوربین مداربسته و شرایط نگهداری از آن

در این مقاله تاثیر شرایط نگهداری از دوربین مداربسته در افزایش عمر دوربین مدار بسته را بررسی خواهیم کرد. مواردی که می تواند در مدت زمان کوتاه و صرف هزینه پایین انجام شود و عملکرد سیستم مداربسته را بهبود دهد. همچنین مانع ازایجاد هزینه های بالای بعدی خرید یا تعمیرات شود.

cctv_Extending_the_life,,

حفظ و نگهداری از دوربین مداربسته و سیستم امنیتی کار مهمی است که بعد از خرید و نصب آغاز می شود. هر چه این کار با دقت و نظم بیشتری انجام شود در واقع موجب افزایش عمر دوربین مداربسته و سیستم نظارتی شده ایم. برای اطمینان از داشتن تصاویر واضح، ارسال تصاویر بدون وقفه و پوشش کامل مناطق کلیدی نیاز به تهیه یک چک لیست داریم. این چک لیست شامل مواردیست که باید کنترل و بازبینی شود به اضافه مواردی که نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند. در ادامه 13 نکته کاربردی در نگهداری از دوربین مداربسته فهرست شده است.


1. لنزهای دوربین را به طور مرتب تمیز کنید

لنز دوربین های مداربسته در فضای باز و لنز دوربین های داخلی را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمیز هستند. به دنبال لکه، گرد و غبار، لکه های آب و سایر عناصر نامطلوب باشید. اگر لنزهای دوربین آلوده باشند، عکس واضحی دریافت نخواهد شد. قبل از پاک کردن ابتدا به کمک هوای فشرده و دمیدن روی لنز، غبار و آلودگی های سطحی را پاک کنید. سپس با استفاده از دستمال میکروفایبر برای به آرامی لنز را تمیز کنید. بهتر است این کار را حداقل هر سه ماه یک بار انجام دهید. |alt=Lens-Cleaning1.jpg,|Lens-Cleaning1.jpg

2. محفظه دوربین را بررسی کنید

مراقب باشید، محفظه‌های دوربین باید ضدآب باقی بمانند. می‌توانید با باز کردن محفظه دوربین‌های مداربسته وجود علائم آب، کثیفی و تراکم آن را بررسی کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که آیا محفظه ها همچنان از دوربین ها در برابر باران و گرد وغبار محافظت می کنند یا خیر. در موارد خاص، ممکن است لازم باشد سیلیکون ضد آب را در اطراف بدنه دوربین اعمال کنید. این کار بهتر است توسط متخصص و کارشناس این زمینه انجام شود.


3. اطمینان حاصل کنید که همه کابل ها به طور کامل متصل هستند

همه کانکتورها و کابل ها، از جمله اتصال دهنده های مانیتور، DVR (یا NVR) و دوربین های مداربسته را بررسی کنید تا مطمئن شوید همگی متصل هستند و به درستی کار می کنند. همچنین اتصالات مربوط به تامین برق را بررسی کنید و مطمئن شوید همه دستگاه ها برق دریافت می کنند. همچنین کابل کشی را برای هر گونه علائم ساییدگی و پارگی بازبینی کنید، هر بخش پوسیده و آسیب دیده سیم لازم است فوراً تعویض شود.


4. منبع تغذیه را بررسی کنید

منبع تغذیه سیستم های امنیتی دوربین مداربسته را بررسی کنید تا مطمئن شوید برق به دلیل صاعقه، دستکاری، خاموشی یا سایر رویدادهای ناخواسته قطع نمی شود. همچنین ممکن است بخواهید بررسی کنید که دوربین های مداربسته نیازهای برق توصیه شده را با استفاده از یک ولت متر دریافت می کنند. در غیر این صورت، دوربین ممکن است به سرعت از کار بیفتد. بنابراین جایگزینی منبع تغذیه همیشه ارزان‌تر از خرید یک دوربین مداربسته جدید است.


5. خوردگی را بررسی کنید

همه کانکتورها را برای نشانه های خوردگی کنترل و بازرسی کنید. اگر خوردگی پیدا کردید، فوراً آن را تعویض نمایید. زیرا می تواند باعث ایجاد اتصالی در بقیه تجهیزات شود. معمولاً پس از نصب سیستم، تمام اتصالات باید توسط نصاب ضدآب شوند.


6. دستگاه DVR یا NVR خود را گردگیری کنید

روی دستگاه DVR یا NVR ممکن است در طول زمان لایه‌ای از گرد و غبار جمع شود. برای جلوگیری از تأثیرگذاری آن بر عملکرد ضبط‌کننده، باید مرتباً آن را پاک کنید. از یک پارچه میکروفایبر برای پاک کردن دستگاه DVR/NVR استفاده کنید. همچنین می توانید از یک دمنده برای گردگیری شکاف ها استفاده نمایید. این کار باید در داخل جعبه نیز انجام شود، قاب دستگاه ضبط را باز کرده و گرد و غبار را تمیز کنید. گرد و غبار و آلودگی زیاد ممکن است باعث خرابی فن و یا سایر قطعات شود.


7. محوطه سازی را اصلاح کنید

تمام نماهای دوربین در فضای باز را بررسی کرده تا مطمئن شوید همه زوایای دید دوربین تصاویر واضحی ارائه می دهند. بوته ها، شاخ و برگ درختان در نزدیکی دوربین ها را کوتاه کنید تا مانع دید دوربین نشوند. همچنین احتمال وجود لانه پرندگان و حشرات از جمله کندوی زنبور را در اطراف دوربین بررسی نمایید. این موضوع بسیار احتمال دارد و همین امر موجب اختلال در تصاویر دوربین مداربسته در آینده می شود.

|alt=cctv-maintenance-conditions1.jpg,|cctv-maintenance-conditions1.jpg

8. روشنایی را بررسی کنید

از این که مناطق مهم دارای نور کافی برای روشن کردن افراد و سوژه های مشکوک جهت شناسایی آسان هستند، اطمینان حاصل کنید. دوربین های مداربسته با قابلیت دید در شب به شکل های مختلف در بازار وجود دارند که برخی از آنها تصاویر با وضوح بالا در طول شب و تاریکی ارائه می دهند. اگر چنین دوربینی ندارید می توانید با اضافه کردن نورافکن دوربین مدار بسته برای بهبود شرایط نور در فضای باز استفاده کنید.


9. به طور دوره ای محل قرارگیری دوربین را بررسی کنید

بررسی ها برای این است که مطمئن شوید دوربین محدوده درستی را پوشش داده و به طور بهینه تصویر دریافت می کند و فوکوس دوربین درست است. در بسیاری از موارد، با گذشت زمان، موقعیت دوربین ممکن است عمدی یا تصادفی تغییر کند. همیشه توصیه می شود محل قرارگیری دوربین را بررسی کنید و از درست بودن زاویه آن مطمئن شوید. راه آسان این است که تصویر روی صفحه تلویزیون خود را مشاهده نمایید و ببینید کدام دوربین زاویه مناسبی ندارد.


10. بررسی کنید سیستم در حال ضبط است

شما باید هر هفته توانایی ضبط سیستم دوربین را چک نمایید. همیشه مهم است که قبل از وقوع یک حادثه امنیتی بزرگ، متوجه شوید که آیا مشکلی در سیستم وجود دارد یا خیر. اتفاق خوشایندی نیست که بعد از حادثه متوجه شوید که فیلمی وجود ندارد. بسیاری از کاربران ماه ها فیلم های دوربین را به صورت پلی بک مشاهده نمی کنند. وقتی اتفاقی می افتد در حالی که سیستم اصلا ضبط نمی کند یا هارد دیسک از قبل خراب شده، شگفت زده می شوند. به همین دلیل، یک بار در هفته یا یک بار در دو هفته، به طور تصادفی پلی بک را بازبینی نمایید تا مطمئن شوید که سیستم امنیتی دوربین مدار بسته شما در حال ضبط است.


11. تاریخ و زمان صحیح را تنظیم کنید (timestamp)

تاریخ و زمان توسط DVR/NVR تولید شده و بر روی مانیتور نمایش داده می شود. از درستی تاریخ و زمان دستگاه مطمئن شوید. گاهی قطعی برق ممکن است تنظیم زمان و تاریخ را ضروری کند. داشتن timestamp مناسب روی ضبط به شما کمک می کند تا دقیقاً زمان وقوع حادثه را مشخص کنید. در عین حال، یک timestamp نادرست (یا اصلاً مفقود شده) نمی تواند زمان درستی از اتفاق رخ داده را به شما نشان دهد.


12. هارد دیسک ها را به صورت دوره ای بررسی کنید

هارد دیسک ممکن است خراب شوند، به این معنی که سیستم مداربسته قادر به ذخیره هیچ گونه فیلمی نخواهد بود. باید تنظیمات NVR یا DVR را بررسی تا از وضعیت عادی هارد درایوها مطمئن شوید. بهتر است از هارد دیسک طراحی شده برای دسکتاپ (کامپیوتر) در سیستم نظارتی دوربین مداربسته استفاده نکنید. هارد دیسک های مناسب برای سیستم های امنیتی و نظارتی دارای رتبه نظارتی هستند. آنها به طور خاص برای سیستم های دوربین مدار بسته طراحی شده اند. یک هارد دیسک دسکتاپ نصب شده روی DVR/NVR تنها 6 تا 12 ماه دوام می آورد. در حالی که یک هارد دیسک نظارتی معمولاً 5 تا 10 سال عمر می کند.


13. موارد تعویض و تعمیر

بعد از بازرسی کلی سیستم مداربسته، تمامی مواردی که لازم به تعمیر و یا تعویض دارند را به صورت لیست یادداشت کنید. به ترتیب براساس اولویت آنها را انجام دهید. تاخیر در رسیدگی به هر کدام از این موارد می تواند موجب از کار افتادن سیستم مداربسته شود. در مقابل اگر هر کدام به موقع رسیدگی شوند به راحتی و با صرف هزینه کم می توانید سیستم خود را فعال نگه دارید. ضمن اینکه این کار باعث می شود شرایط نگهداری از دوربین مداربسته به طور مطلوب باشد. در نتیجه این اقدامات با افزایش عمر دوربین مداربسته روبرو خواهیم شد.


مقالات مفید:

Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید