دوربین مداربسته و نور

لوکس یک واحد نشان دهنده شدت روشنایی در محیط است. از انجایی که میزان روشنایی در کیفیت تصویر و مشخصات آن تاثیر بسیار زیادی دارد نام این استاندارد در طول مطالعه جداول مربوط به دوربین های مداربسته زیاد به چشم شما خواهد خورد. در این مطلب به بررسی تاثیر نور و دوربین مداربسته می پردازیم.

نور,نور,
نور یکی از مهمترین عوامل محیطی تاثیر گذار بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته است، بنابراین اطلاع از تاثیر آن در سیستم مداربسته بسیار با اهمیت است. پیش از اطلاع از تاثیر نور باید کمی در رابطه با نور اطلاعاتات کسب کنید. در این مطلب در رابطه با نور و تاثیر آن بر دوربین مداربسته صحبت خواهیم کرد.

کمی در رابطه با لوکس

لوکس یک واحد تشخیص شدت روشنایی است. این واحد به شما کمک می کند بفهمید شدت نور در هر محیط چقدر است و یا هر دوربین به چه اندازه نور نیاز دارد. (برای اطلاعات تخصصی در رابطه با لوکس و نور این مقاله را بخوانید)


این جدول به شما کمک می کند یک پیش فرض ذهنی از واحد لوکس به دست اورید:



شرایط میزان روشنایی
ظهر تابستان (حداکثر روشنایی) 100000 لوکس
ظهر (حداقل روشنایی) 32000 لوکس
پیش از ظهر 4000 لوکس
مرکز تجاری 1000 لوکس
طلوع و غروب خورشید 400 لوکس
دفتر کار 150 لوکس
اتاق نشیمن 50 لوکس
شمعی در فاصله 30 سانتی متری 10 لوکس
شب مهتابی 0.1 لوکس
شبهای نیمه ماه 0.01 لوکس
شبهای ابتدای ماه 0.0001 لوکس
نور ستارگان 0.00005 لوکس

تاثیر نور در تصویر دوربین های مداربسته

چیپ های تصویر دوربین های مداربسته از دیودهای حساس به نور تشکیل شده اند. این دیودها نیاز به مقدار مشخصی از نور برای فعال شدن دارند. بازه نور این حسگرها مشخص است، در صورتی که نور برخورد کرده به چیپ از مقدار مشخص بیشتر باشد ممکن از چیپ اسیب ببیند یا اشباع شود و در صورت کمتر بودن نور حسگرها فعال نمی شوند و تصویری به وجود نمی آید.


دریچه دیافراگم دوربین مداربسته اولین تنظیم گر نور دوربین است. در صورت زیاد شدن نور دوربین این دریچه بسته شده و نور ورودی به دوربین را کم می کند. در صورت کم شدن نور هم دریچه باز شده و نور ورودی به حسگر دوربین زیاد میشود.


عملکرد دیافراگم دوربین کمک بسیار زیادی به کنترل نور می کند با این حال نقص های خاص خود را دارد. در صورتی که نور از میزان مورد نیاز دوربین کمتر باشد دیافراگم کاملا باز می شود اما باز هم نور کافی به دوربین نمی رسد و دوربین تصویری تشکیل نمی دهد.


AGC چیست و چطور عمل میکند؟

واژه AGC مخفف اصطلاح Automatic Gain Control و به معنای کنترل کننده خودکار گین است. این مکانیزم برای کمک به عملکرد دوربین در نور کم ساخته شده است.


AGC در واقع یک تقویت کننده هوشمند است که در صورت کم بودن نور محیط خروجی چیپ تصویر را به صورت الکترونیکی تقویت می کند. این تقویت باعث افزایش نور در تصویر می شود اما از طرفی نویز موجود در تصویر نیز تقویت خواهد شد. به همین دلیل دوربین هایی که از AGC برای دیدن محیطهای تاریک استفاده می کنند در نور کم نویز تصویر دارند.


دوربین های با نور بسیار کم چطور کار میکنند؟

چیپ های تصویر حساسیت های متفاوتی دارند. طبیعتا هر قدر چیپ تصویر دوربین مدار بسته شما پیشرفته تر باشد دوربین شما حساسیت بیشتری نسبت به نور دارد و تصویر بهتری در نور کم خواهد داشت.

از انجایی که استفاده از دوربین ها با چیپ تصویر حساس هزینه دوربین را به شدت بالا می برد امروزه مکانیزم های کاهش نویز توانسته اند جای خود را در این زمینه باز کنند. این مکانیزم ها نویز ناشی از تقویت تصویر دوربین در نور کم را کاهش داده و از این طریق امکان تقویت بیشتر تصویر را فراهم می کنند.


گرچه بسیاری از افراد فعال در زمینه دوربین های مداربسته رزولشن تصویر را تنها عامل کیفیت تصویر دوربین مداربسته میدانند اما حساسیت دوربین به نور نیز اهمیتی تقریبا به همان اندازه دارد. به ویژه اگر محل نصب دوربین محیطی کم نور باشد این اهمیت چندین برابر خواهد شد.



مقالات مرتبط


لینک های مفید

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید