تفاوت بین SATA و eSATA

SATA تکنولوژی برای انتقال داده است که نسخه پیشرفته آن با نام eSATA به دنیا معرفی شد. تفاوت اساسی این دو تکنولوژی در این است که sata یک درگاه داخلی است و esata درگاهی برای دستگاه های اکسترنال است.

sata_and_esata,,

SATA و eSATA دو فناوری برای انتقال داده بین دستگاه ها هستند. در سیستم های مداربسته برای ذخیره اطلاعات و تصاویر لازم است این داده ها از دستگاه به هارددیسک انتقال یابد. همچنین برای تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ گیری) نیز باید اطلاعات به درایو یا هارد دیگری انتقال داده شود. برای این منظور از درگاه هایی مانند SATA و یا eSATA می توانید استفاده کنید. دستگاه های ضبط دوربین مداربسته DVR و NVR به طور معمول به پورت SATA مجهز هستند. اما با توسعه فناوری های مختلف برخی از دستگاه ها پورت eSATA دارند. تفاوت اصلی بین SATA و eSATA این است که SATA به عنوان یک کانکتور داخلی دستگاه استفاده می شود در حالی که eSATA به عنوان یک اتصال دستگاه خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.


SATA چیست

SATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment است. نام دیگر ATA سریال است. یک فناوری که به انتقال داده ها بین باس های رایانه و دستگاه های ذخیره سازی مانند دیسک های نوری، هارد دیسک ها و غیره کمک می کند. هدف از طراحی SATA غلبه بر محدودیت های IDE است. IDE مخفف Integrated Drive Electronics یا Parallel ATA. Main Difference است.

|alt=cable.jpg,|cable.jpg

علاوه بر این، SATA سرعت انتقال داده سریع تری نسبت به IDE ارائه می دهد، اما مانند SAS سرعت بالایی ندارد. همچنین SATA به دلیل ارزان بودن محبوبیت بیشتری دارد. از نظر ظاهری اندازه کابل ساتا در مقایسه با کابل IDE بارکتر و کوچکتر است. SATA معمولاً برای کاربردهایی مانند رایانه های شخصی، لپ تاپ و برای ذخیره سازی داده ها استفاده می شود.


eSATA چیست

eSATA مخفف External Serial Advanced Technology Attachment است. یکی از انواع SATA که امکان اتصال و انتقال داده با دستگاه های ذخیره سازی خارجی یا اکسترنال را فراهم می کند. همچنین سریعتر از USB و Firewire است. به همین دلیل eSATA معمولاً برای ویرایش ویدیو، پردازش صدا و سایر کارهای رسانه ای استفاده می شود. پروتکل این فناوری از همان پروتکل های SATA پشتیبانی می کند. علاوه بر این، eSATA از آسیب در برابر تخلیه الکتریکی جلوگیری می کند. به طور کلی، این یک رابط خارجی کاربرپسند با فضای ذخیره سازی مقرون به صرفه است.


تفاوت sata و esata

SATA مقرون به صرفه و انعطاف پذیرتر است. eSATA توسعه یافته SATA است. از نظر سرعت، نوع کانکتور و ... تفاوت هایی با هم دارند. SATA سرعت انتقال اطلاعات بالاتری دارد. eSATA از پروتکل های SATA پشتیبانی می کند، اما آنها با یکدیگر سازگار نیستند زیرا وظایف مختلفی را انجام می دهند. بنابراین، تعیین بهترین از بین این دو کار نسبتاً دشواری است.

تصویر زیر فرق بین SATA و eSATA را نشان می دهد که آن را از جنبه های مختلف بیان می کند:


|alt=Difference-Between-SATA-and-eSATA-Comparison-Summary-e1547472400386.jpg,|Difference-Between-SATA-and-eSATA-Comparison-Summary-e1547472400386.jpg

1. تفاوت ساتا با ای ساتا از جهت تعریف

SATA یک فناوری یا رابطی است که آداپتورهای گذرگاه میزبان را به دستگاه‌های ذخیره‌سازی انبوه مانند درایوهای دیسک سخت، درایوهای نوری و درایوهای حالت جامد (SSD) متصل می‌کند، در حالی که eSATA گونه‌ای از SATA است که از دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی پشتیبانی می‌کند. بنابراین، این تفاوت اساسی بین SATA و eSATA است.


2. نام این دو فناوری

SATA مخفف Serial Advanced Technology Attachment در حالی که eSATA مخفف External Serial Advanced Technology Attachment است.


3. تفاوت عملکرد SATA و eSATA

SATA به عنوان یک اتصال دهنده دستگاه داخلی استفاده می شود در حالی که eSATA به عنوان یک اتصال دستگاه خارجی استفاده می شود.


4. تفاوت کابل esata با کابل sata

ساتا و ای ساتا از نظر طول کابل با یکدیگر تفاوت دارند. طول کابل SATA یک متر است در حالی که طول کابل eSATA می تواند به دو متر برسد.


5. تفاوت سرعت SATA و eSATA

یک تفاوت دیگر بین SATA و eSATA وجود دارد و آن هم در سرعت آنهاست. در حالی که SATA از 3.0، 6.0، 16.0 گیگابیت بر ثانیه و غیره پشتیبانی می کند، eSATA تا 6 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند.


SATA به اتصال دستگاه های ذخیره سازی مانند هارد دیسک، درایوهای نوری یا درایو حالت جامد به کامپیوتر، لپ تاپ و... کمک می کند در حالی که eSATA نسخه ای از SATA با عملکردی متفاوت. در مواردی eSATA بسیار سریعتر و قابل اعتمادتر از SATA است.


تفاوت SATA | و SATA || و SATA |||

  • SATA I یا همان ساتا یک اولین نسل رابط SATA است و با سرعت 1.5 گیگابیت بر ثانیه کار می کند، اگرچه به دلیل رمزگذاری 8b/10b، پهنای باند واقعی تا 150 مگابایت بر ثانیه است.

  • SATA II یا ساتا دو، یک رابط SATA نسل دوم است و با سرعت 3.0 گیگابیت بر ثانیه اجرا می شود، اگرچه پهنای باند واقعی به دلیل رمزگذاری 8b/10b تا 300 مگابایت بر ثانیه است.

  • SATA III یک رابط SATA نسل سوم است و با سرعت 6.0 گیگابیت بر ثانیه اجرا می شود، اگرچه پهنای باند واقعی آن به دلیل رمزگذاری 8b/10b تا 600 مگابایت بر ثانیه است.
SATA کاملاً با عملکردهای Forward و Backward سازگار است. مشخصات SATA II سازگاری Backward را برای عملکرد در پورت های SATA I فراهم می کند. مشخصات SATA III سازگاری Backward را برای عملکرد در پورت های SATA I و SATA II فراهم می کند. با این حال، حداکثر سرعت درایو به دلیل محدودیت سرعت کمتر پورت، کندتر خواهد بود. به این معنی که یک کنترلر SATA I با درایو SATA II کار می کند، اما سرعت آن به عنوان مثال به 1.5 گیگابیت بر ثانیه محدود می شود. علاوه بر این، یک کنترلر SATA II با یک درایو SATA I کار می کند اما دوباره با سرعت محدود به 1.5 گیگابیت بر ثانیه. همین مفهوم برای SATA III با SATA I یا SATA II صدق می کند.

تفاوت eSATA با eSATAp

همان طور که در بالا اشاره شد eSATA یک کانکتور SATA است که از خارج کیس کامپیوتر قابل دسترسی است تا اتصال سیگنال را برای دستگاه های ذخیره سازی خارجی فراهم کند. با این وجود اتصال برق وجود ندارد و نیاز به کانکتور برق نیز پا برجاست. eSATAp عملکرد یک eSATA و یک پورت USB و منبع تغذیه را در یک کانکتور ترکیب می کند. eSATAp می تواند برق 5 ولت و 12 ولت را تامین کند.


|alt=esatapslimretrac.jpg,|esatapslimretrac.jpg

اگر بخواهید به عملکرد پیشرفته مانند چند برابر کننده پورت روی کامپیوتر دست یابید، می توانید از کارت PCI Express استفاده کنید. اگر دارای پشتیبانی از چند برابر پورت باشد، یک پورت eSATAp به کاربر این امکان را می‌دهد تا با استفاده از یک کابل eSATA به یک دستگاه NAS چند طرفه (ذخیره‌سازی متصل به شبکه) با چند دیسک سخت (HDD) متصل شود.


لینک های مفید:




Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید