علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته

چرا اشیای متحرک در دوربین های مداربسته تار دیده می شوند؟ تصاویر متحرک در دوربین های مداربسته از اهمیت بالایی برخوردارند. به همین علت در این مقاله می خواهیم علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین های مداربسته را بدانیم. نور سهم زیادی در کیفیت تصویر ایجاد شده دارد. شاتر نیز از فاکتورهای مهم در تصویربرداری است که وضوح تصویر را تعیین می کند.

moving_objects_blurred,,

یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب دوربین مداربسته، کیفیت بالای تصاویر و فیلم ها است. معمولا افراد تمایل دارند که بتوانند جزییات تصاویر را مشاهده و در صورت لزوم بررسی کنند. به عنوان مثال تصور کنید سرقتی رخ داده و تصاویر تار و ناواضحی از دزد در حین فرار ثبت شده است. فکر می کنید علت این اتفاق چیست؟ اشیای متحرک در دوربین های مداربسته تار دیده می شوند. به همین علت تصویر فرد سارق هنگام دویدن تار ثبت شده است. راهکارهایی برای جلوگیری از تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته وجود دارند. شما می توانید با انجام این راهکارها تصاویر واضحی را از دوربین مداربسته دریافت کنید. اگر مایل هستید بدانید چگونه می توان از تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته جلوگیری کرد، در ادامه همراه ما باشید:


علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته چیست


برای اینکه علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته را بهتر درک کنید، به مثال قبل بازمی گردیم. هنگامی که سارق در حال دویدن است، محل قرارگیری او مدام در حال عوض شدن است. مسلما هنگامی که جای فرد تغییر می کند مبدا نوری که به او می تابد نیز تغییر می کند. نور تابیده شده به فرد، از بدن او منعکس می شود. به عنوان مثال اگر فرد از سمت راست تصویر دوربین مداربسته به سمت چپ در حال دویدن است، نور منعکس شده از بدن او نیز از سمت راست به سمت چپ در حال حرکت است.

اما نکته مهم این است که نور تصویر پردازش شده توسط دوربین مداربسته، همان نوری است که فرد ابتدای ورود به تصویر از سمت راست، از خود منعکس کرده است. هنگامی که سوژه در تصویر حرکت می کند و تغییر مکان می دهد، نور منعکس شده در چند نقطه و در طول مسیر حرکت او وجود داشته و باعث تار شدن تصویر دوربین مداربسته می شود. در این شرایط بررسی جزییات فیلم دوربین مداربسته به سختی امکان پذیر خواهد بود.


تنظیمات نوردهی یعنی چه


ابتدا بهتر است بگوییم نوردهی یعنی چه؟ نوردهی تعیین کننده میزان نوری است که قبل از تولید یک تصویر پردازش می شود. تنظیمات نوردهی نیز توسط شاتر در دورین مداربسته انجام می شود. سرعت شاتر در تار شدن اشیای متحرک تاثیرگذار است. به این صورت که هر چه زمان شاتر کمتر باشد میزان تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته کمتر خواهد بود. میزان نوری که به درون لنز راه پیدا می کند، از یک دریچه که همان شاتر است عبور می کند. نکته مهم این است که بدانید. شاتر معمولا به صورت اتومات تنظیم می شود. بنابراین برای مکان هایی که عبور و مرور زیادی دارند بهتر است سرعت شاتر دوربین مداربسته را به صورت دستی تنظیم کنید. مثلا برای مکان هایی که تشخیص چهره و یا پلاک خودرو اهمیت دارد، شاتر را دستی تنظیم کنید.


تنظیمات نوردهی را از کجا انجام دهیم


معمولا تمام دستگاه های ذخیره ساز dvr و nvr و دوربین های ip دارای تنظیمات نوردهی هستند. این امکان برای شما فراهم است که با اعمال این تنظیمات، کیفیت تصاویر خود را ارتقا داده و از تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته جلوگیری کنید. برای اینکه بتوانید به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید به منو و بخش تنظیمات رفته و از قسمت تنظیمات تصویر، نوردهی را تنظیم کنید.


تاثیر تنظیمات مختلف در جلوگیری از تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته


با توجه به اهمیت موضوع تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته، آزمایش هایی در این راستا انجام شده است. این آزمایش ها تاثیر تنظیمات نوردهی را در میزان تار شدن تصویر دوربین مداربسته هنگام حرکت سوژه نشان می دهد. البته توجه داشته باشید که متغیرهای زیادی مانند نور، محل نصب دوربین مداربسته و... در نتایج این آزمایش دخیل بوده اند. بنابراین این نتایج به صورت قطعی نیستند و از هر مکان به مکان دیگری متفاوت است. تنها نکته ثابت در این آزمایش تاثیر تنظیمات نوردهی در کیفیت تصاویر است که می تواند تا حد زیادی مثبت و تعیین کننده باشد. برای دیدن نتایج این آزمایش تصاویر زیر را دنبال کنید.:


تنظیمات اتومات نوردهی:


|alt=تنظیمات خودکار نوردهی.jpg,|تنظیمات خودکار نوردهی.jpg

تنظیمات اتومات نوردهی مهمترین دلیل برای تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته است. بنابراین مهمترین کار برای اینکه از تار شدن تصاویر و سوژه های متحرک جلوگیری کنید این است که از قرار دادن تنظیمات نوردهی روی گزینه اتومات جلوگیری کنید. در عکس پایین میزان تار شدن تصویر فرد را در هنگام حرکت مشاهده می کنید.


تنظیمات نوردهی دستی 1/25:


|alt=تنظیمات دستی نوردهی25.1.jpg,|تنظیمات دستی نوردهی25.1.jpg

با انجام تنظیمات نوردهی 1/25 به صورت دستی، تصاویر به میزانی که در تصویر زیر مشاهده می کنید واضح تر می شوند.



تنظیمات نوردهی دستی 1/5:


|alt=تنظیمات نوردهی 5.1.jpg,|تنظیمات نوردهی 5.1.jpg

همانطور که مشاهده می کنید، با انجام این تنظیمات دستی تصاویر باز هم واضح تر شده و میزان تار شدن سوژه متحرک کاهش پیدا کرده است. البته مقداری نویز در تصویر وجود دارد. با این حال جزییات تا حد زیادی قابل مشاهده و بررسی هستند.


تاثیر کاهش زمان نوردهی در تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته


همانطور که پیشتر هم گفته شد، تغییر میزان نوری که ابتدا برای ثبت تصویر دریافت و پردازش می شود، در تار شدن تصاویر اثر می گذارد. کاهش زمان نوردهی باعث می شود تا دوربین مداربسته میزان کمتری از نور را دریافت و پردازش کند. واضح است که نتیجه این کار کم نور شدن تصویر و فیلم است. علاوه بر آن باعث ایجاد نویز در تصاویر هم می شود. از طرف دیگر اگر زمان نوردهی را افزایش دهید میزان نور بیشتری برای ثبت و ایجاد تصویر دریافت شده و نویز کمتری ایجاد خواهد شد. همچنین تصاویر پرنور و روشن تری نیز دریافت خواهید کرد. با افزایش زمان نوردهی اگر هنگامی که این فرآیند در حال انجام است سوژه حرکت کند وضوح تصویر کاهش پیدا می کند. دلیل این اتفاق تغییر مکان سوژه است. حتما به خاطر دارید که پیشتر گفتیم، علت تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته تغییر مکان سوژه و نور منعکس شده از آن است.


با انجام تنظیمات صحیح، از تار شدن اشیای متحرک دوربین مداربسته جلوگیری کنید


یکی از مشکلاتی که ممکن است کاربران دوربین مداربسته با آن مواجه باشند، تار شدن اشیای متحرک در دوربین مداربسته است. این اتفاق با تغییر مکان سوژه در میدان دید دوربین مداربسته رخ می دهد. به این صورت که دوربین مدار بسته نوری که سوژه ابتدای ورود به میدان دید، از بدن خود ساطع می کند را برای ایجاد تصویر دریافت و پردازش می کند. اما در ادامه سوژه تغییر مکان می دهد و این نور در تصویر پخش می شود. با ایجاد روشنایی در سایر نقاط تصویر، فیلم دوربین مداربسته تار دیده می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است تنظیمات نوردهی دوربین مداربسته را به صورت دستی انجام دهید.

اگر قصد خرید دوربین مداربسته دارید کارشناسان ما در تیم تارتن دژ آریانا آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند. شما می توانید از طریق شماره 02188500020 با همکاران ما در ارتباط باشید و به رایگان مشورت کنید.


مطالب پیسشنهادی:


Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید