درس 1 - تاریخچه دوربین مداربسته

درس اول را با اطلاعات اولیه در رابطه با تاریخچه سیستم های مداربسته دوربین مداربسته شروع می کنیم.

دوره-آموزش-رایگان-دوربین-مداربسته-درس-1,,

تعاریف و نکات عمومی

تاریخچه پیشرفت دوربین های مداربسته

باید بدانید که هدف از بازگویی تاریخچه سیستم های حفاظتی در اینجا گرفتن تجربه از نسل های قبلی نیست بلکه آشنایی با سیستم های قدیمی تر مداربسته است. از آنجا که هنوز هم در برخی از محل ها از سیستم های قدیمی مداربسته استفاده می شود یک کارشناس سیستم های حفاظتی باید بتواند تجهیزات قدیمی در سیستم های مداربسته تشخیص دهد و تا حدی با نحوه عملکرد آنها آشنا باشد.


004-مانیتور-ضبط-دوربین-مداربسته,,دستگاه یکپارچه ضبط و پخش دوربین مداربسته
یک دستگاه یکپارچه ضبط و پخش آنالوگ

دوربین مداربسته بدون امکان ضبط

002-دوربین-مداربسته-قدیمی,,تصویر یک دوربین مداربسته قدیمی
یک دوربین مداربسته بسیار قدیمی
استفاده از دوربین های مداربسته به صورت معمول در سال 1949 آغاز شد. در ابتدا سیستم مداربسته تنها از یک نمایشگر و یک دوربین تشکیل شده بود. دوربین به نمایشگر متصل می شود و به صورت زنده تصویر را از یک محل دیگر پخش می کرد. این سیستم به کاربر این امکان را می داد که به صورت همزمان چند محل را ببنید. دوربین های مداربسته اولیه همه سیاه و سفید بودند.

دستگاه های ضبط آنالوگ

(برای اطلاعات بیشتر مطلب دستگاه VCR را بخوانید.)

خیلی زود دستگاه های ضبط آنالوگ یا VCR امکان ضبط تصاویر به صورت آنالوگ را فراهم کردند. شاید سن شما کمتر از آن باشد که دستگاه های VCR را به یاد آورید. این دستگاه ها فیلم رو بر روی نوار ویدئویی ضبط می کردند. هر نوار می توانست تقریبا 2 ساعت فیلم را ضبط کند. پس از پرشدن نوار آن را به صورت دستی تعویض می کردند. استفاده از دستگاه های VCR نیاز به ایجاد یک آرشیو بسیار بزرگ از نوارهای ویدئویی و یک اپراتور 24 ساعته در کنار دستگاه داشت. کیفیت ضبط تصاویر هم به هیچ عنوان با سیستم های امروزی قابل مقایسه نبود. (در بهترین حالت به نیم مگا پیکسل هم نمی رسید.)


با این حال دستگاه VCR امکان بازپخش تصاویر را برای کاربر فراهم می کرد و این موضوع استفاده از سیستم های مداربسته را به شدت گسترش داد.



کواد ها
(برای اطلاعات بیشتر مطالب کوآد را مطالعه کنید.)
001-دستگاه-کواد,دستگاه کوآد,تصویر دستگاه کواد
دستگاه کوآد

دستگاه های کواد یک روش ساده برای دیدن و ضبط همزمان چند تصویر بود. کواد (Quad) به معنای چهارتایی دستگاهی بود که چهار ورودی تصویر و یک خروجی داشت. این دستگاه چهار تصویر را در کنار هم قرار می داد و به خروجی می فرستاد. چنین امکانی در سیستم های تمام آنالوگ کمک زیادی به کاهش تعداد نمایشگرها و دستگاه های ضبط کننده می کرد.






مالتی پلکسرها
003-نحوه-اتصال-مالتی-پلکسر,,نحوه اتصال مالتی پلکسر به دوربین مداربسته
ساختار اتصال مالتی پلکسر به سیستم مداربسته

دستگاه های مالتی پلکسر (Multiplexer) یک پیشرفت دیگر در سیستم های مداربسته بودند. این دستگاه ها امکان ضبط همزمان تصاویر چند دوربین و امکان نمایش چند تصویر در نمایشگر را فراهم می کردند.


دیجیتال شدن دستگاه های ضبط کننده

تقریبا پس از سال 2000 روند دیجیتال شدن دستگاه های ضبط کننده شتاب گرفت. دستگاه های ضبط دیجیتال یا DVR محاسن بیشماری نسبت به VCRها داشتند. این دستگاه ها تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل کرده و بعد روی هارد دیسک ضبط می کردند. گرچه در ابتدا دستگاه های DVR عمکلرد مالتی پلکسر را انجام نمی دادند اما خیلی زود جای این دستگاه را هم گرفتند.


DVRها کیفیت ضبط به مراتب بالاتری داشتند و نیاز به تعویض دائمی نوار هم بر رو دستگاه وجود نداشت. ورود DVRها انقلابی در سیستم های مداربسته به شمار می رفت چرا که استفاده از آنها را تقریبا برای همه ممکن می کرد.

دوربین های تحت شبکه

(برای اطلاعات بیشتر مطلب دوربین مداربسته تحت شبکه را بخوانید.)

دوربین های تحت شبکه با هدف اتصال دوربین مداربسته به شبکه کامپیوتری تولید شدند. در این دوربین ها تمام روند تولید، انتقال و ضبط تصویر به صورت دیجیتال صورت می گرفت پس محدودیت بسیار کمتری در مورد رزولوشن تصویر وجود داشت و امکان انتقال تصاویر به وسیله بستر شبکه هم وجود داشت.


دوربین های آنالوگ نسل جدید

(برای اطلاعات بیشتر دوربین مداربسته آنالوگ نسل جدید را بخوانید.)

پس از اختراع دوربین های تحت شبکه و تا پیش از معرفی دوربین های آنالوگ نسل جدید، تکنولوژی آنالوگ محدودیت کیفیت بسیار بالایی نسبت به تکنولوژی شبکه داشت. بیشترین روزولشن قابل دسترسی در دوربین های آنالوگ تیوی لاینی به سختی به 0.5 مگا پیکسل می رسید در حالی که دوربین های تحت شبکه هیچ محدودیت تئوریکی در رزولوشن تصویر ندارند و این یک عیب بسیار بزرگ برای سیستم های آنالوگ به شمار میرفت که استفاده از آنها بسیار محدود می کرد. دوربین های آنالوگ نسل جدید امکان بالا بردن رزولوشن تا 2 مگا پیکسل را فراهم کردند و استفاده از این دوربین ها را تا حدی افزایش دادند.


نگاهی کلی به روند پیشرفت سیستم های مداربسته

روند پیشرفت سیستم های مداربسته هنواره به سمت دیجیتال شدن تجهیزات پیش رفته. امروزه حتی در سیستم های مداربسته آنالوگ هم تمام روند تولید تصویر و ضبط آن به صورت دیجیتال صورت می گیرد و تنها انتقال تصاویر است که به صورت آنالوگ انجام می شود. تا پیش از معرفی دوربین های مداربسته آنالوگ نسل جدید روندی سریع در تغییر دوربین های آنالوگ به شبکه نیز در بازار وجود داشت که با معرفی این دوربین ها تا حدی کند.


گرچه دوربین های تحت شبکه همچنان محاسن بی شماری نسبت به دوربین ها آنالوگ دارند اما بالاتر بودن هزینه ها و پیچیدگی های نصب آنها استفاده از آنها را محدود کرده. گرچه با توجه به پیشرفت ها سریع در تکنولوژی، پیش بینی بازار به صورت دقیق امکان پذیر نیست اما روند کلی پیشرفت سیستم های مداربسته نشان دهنده دیجیتال شدن هرچه بیشتر سیستم های حفاظتی دارند.


درس ها

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (3)
  • محمد :

    سلام مهندس ممنون از مطالب بسیار آموزنده یه سی دی آموزش عملی خوب در رابطه با سیستمهای حفاظتی یا دوربین مداربستع دارین برام معرفی کننین ممنون

    ثبت شده در 1395/07/05
  • محمد امیر:

    سلام مهندس واقعاّ دنیای زیبایی داره این سیستم های مدار بسته ، منم برق خوندم و دارم وارد این دنیا میشم تا به سطح حرفه ای برسم / ممنون از مطالب عالیتون

    ثبت شده در 1395/10/12
  • عیسی:

    سلام ممنون مهندس عالی بود فقط بی زحمت فایل اموزش هاتون رو یا اشتراک بزارید یا به ایمیلم بفرستیدتابتونم همیشه در هر لحظه ای ازعلم و تجربه شما استفعده کنم با تشکر و ارزوی موفقیت

    ثبت شده در 1396/07/29
 
نظر خود را ثبت کنید