درس 3 - آشنایی با انواع سیستم مداربسته

در این درس به بررسی تفاوت های سیستم مداربسته آنالوگ و تحت شبکه یا دیجیتال می پردازیم و نقاط ضعف و قدرت هر یک از این سیستم ها را مقایسه می کنیم.

دوره-آموزش-رایگان-دوربین-مداربسته-درس-3,,

آشنایی با انواع سیستم مداربسته

ساختار های متفاوتی از سیستم های مداربسته وجود دارد و میتوان یک سیستم مداربسته را از جهات متفاوتی طبقه بندی کرد. در طول طراحی یک سیستم مداربسته شناخت دقیق هر یک از این سیستم ها و نقاط ضعف و قوت هر کدام میتواند به شما در طراحی یک سیستم موثر و ارزان قیمت کمک کند.

سیستم های مداربسته آنالوگ
(برای اطلاعات بیشتر به مطلب سیستم مداربسته آنالوگ مراجعه کنید.)

سیستم مداربسته آنالوگ نوع سنتی و قدیمی تر از تکنولوژی تصویری است. با وجود پیشرفت های زیاد در سیستم های دیجیتال، به علت سادگی و ارزان قیمت بودن سیستم های آنالوگ – به ویژه در پروژه های کوچک – همچنان محبوب هستند. از این شناخت دقیق روند کار این سیستم ها بسیار مهم و حیاتی است.


در سیستم آنالوگ همه چیز از چیپ تصویر دوربین مداربسته شروع می شود. تصویر از طریق در واقع از طریق دیودهای حساس به نور تولید می شود و در نهایت در پردازشگر تصویر به خروجی مورد نظر آنالوگ تغیر پیدا می کند. چیپ های تصویر با توجه به نوع ساختار چیپ آنها به دو دسته اصلی CCD و CMOS تقسیم می شوند که در آینده بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.


خروجی دوربین مداربسته آنالوگ، یک سیگنال خروجی تصویر است که در دوربین های آنالوگ قدیمی با یکی از استانداردهای تلویزیونی PAL یا NTSC تولید می شود. تولید تصویر با این استاندارد این امکان را فراهم می کند که شما دوربین را به صورت مستقیم به ورودی آنتن تلویزیون متصل کنید و از آن تصویر بگیرید. البته در بیشتر سیستم های مداربسته امروزی خروجی دوربین به صورت مستقیم به تلویزیون متصل نمی شود بلکه به دستگاه ضبط کننده یا DVR متصل می شود.


در دستگاه DVR تصاویر مجدد به فرم دیجیتال در خواهند آمد و به این صورت ضبط و پخش می شوند. البته بیشتر دستگاه های DVR برای کارایی بیشتر یک خروجی تصویر آنالوگ یا CVBS هم بر رو خود دارند تا همخوانی با سیستم های پخش آنالوگ حفظ شود. (این خروجی رفته رفته در حال حذف است) برای بالا بردن کارایی دستگاه DVR از روشهای مختلف فشرده سازی تصاویر نیز در آن استفاده می شود. از این طریق می توان حجم بیشتری از فیلم را بر روی هارد دیسک ضبط کرد، بدون اینکه تاثیر زیادی روی کیفیت دوربین ها بگذارد.

از طریق دستگاه DVR شما میتوانید یک یا چند تصویر را به صورت همزمان ببنید، فیلم های ضبط شده را باز پخش کنید، از فیلم های ضبط شده پشتیبان گیری کنید، تصاویر دوربین را بر روی اینترنت ببنید و تنظیمات تصویری خاص روی دوربین ها انجام دهید.


ساختار سیستم مداربسته آنالوگ بسیار ساده است. نصب تجهیزات آن را میتوان با نصب یک لامپ مقایسه کرد به همین دلیل بیشتر افراد ناآشنا با سیستم های حفاظتی کار خود را با نصب سیستم های مداربسته آنالوگ شروع می کنند. در ادامه در رابطه با مزایای این سیستم بیشتر صحبت می کنیم.


سیستم مداربسته آنالوگ HD

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم مشکل سیستم های مداربسته آنالوگ، پایین بودن کیفیت تصویر آنهاست. دوربین های آنالوگ نسل قدیم نهایت کیفیت تصویری که ارائه می کردند 0.5 مگا پیکسل بود. به همین دلیل شرکت های تولید کننده برای رقابت با محصولات تحت شبکه که از کیفیت تصویر بالایی برخوردار بودند با حفظ ساختار آنالوگ در صدد افزایش کیفیفت تصویر محصولات خود بر آمدند. در نهایت این اقدام منجر به تولید محصولات آنالوگ HD شد.


با توجه به اینکه دوربین های آنالوگ قدیمی یا تیوی لاینی با استانداردهای تلویزیونی قدیمی مثل PAL و NTSD کار می کردند، شما می توانستید دستگاه DVR خود را مستقیما به تلویزیون متصل کرده و تصاویر را مشاهده نمایید. این ویژگی از یک طرف یک مزیت بزرگ خوب محسوب می شد و از طرف دیگر یک عیب محدود کننده و عیب آن این است که با روی کار آمدن محصولاتی با رزولوشن های HD و بالا تر داشتن کیفیت تصویری بالاتر از حدی مشخص امکان پذیر نبود.


افزایش کیفیت تصاویر در محصولات آنالوگ HD از طریق تغییر فرکانس خروجی، فشرده سازی تصویر پیش از ارسال و استفاده از سیستم های انتقال سیگنال چند لایه میسر گردید. به نحوی که در حال حاضر دوربین های مداربسته و دستگاه های DVR ای با کیفیت 8 مگاپیکسل نیز روانه بازار شده است.



سیستم های مداربسته دیجیتال
(برای اطلاعات بیشتر به مطلب سیستم مداربسته دیجیتال مراجعه کنید.)

در ابتدا اشاره به این موضوع بسیار مهم است که گرچه سیستم های دیجیتال دیگری نیز به جز سیستم مداربسته تحت شبکه وجود دارند، اما هیچ یک از این سیستم ها به اندازه سیستم تحت شبکه گسترده و محبوب نشده اند بنابراین زمانی که به سیستم مداربسته دیجیتال اشاره می شود معمولا منظور همان سیستم تحت شبکه است.


دوربین مداربسته تحت شبکه اولین بار با این هدف طراحی شد که امکان تطابق کامل یک دوربین مداربسته و شبکه کامپیوتری را فراهم کند. یک دوربین مداربسته میتواند به صورت مستقیم و بدون نیاز به هیچ گونه رابط یا مبدلی وارد یک شبکه شود و تصاویر آن از طریق تجهیزات مختلف متصل به شبکه قابل دسترسی است. با توجه به پیشرفت سریع تجهیزات دیجیتال و شبکه های کامیپوتری رو به روز بر اهمیت دوربین های تحت شبکه افزوده شد و بخش بزرگی از سهم بازار دوربین ها آنالوگ را از آنها گرفتند.


در سیستم مداربسته تحت شبکه هم مانند سیستم آنالوگ همه چیز از چیپ تصویر دوربین شروع می شود. تصویر به صورت دیجیتال در چی تصویر دوربین ساخته می شود. این تصویر سپس به مینی کامپیوتر موجود در دوربین ارسال می شود. این چیپ یا مینی کامپیوتر اطلاعات تصویر دوربین را مطابق پروتکل های شبکه اصلاح می کند تا امکان استفاده از اطلاعات تصویر در شبکه وجود داشته باشد. پس از آن تصاویر می توانند وارد شبکه شوند. نکته بسیار جالب در رابطه با دوربین های تحت شبکه این است که این تجهیزات می توانند کاملا مستقل در شبکه کار کنند. بر خلاف دوربین های آنالوگ، دوربین های تحت شبکه نیازی به دستگاه DVR برای مشاهده تصاویر ندارند. شما میتوانید دوربین را مستقیما به یک کامپیوتر متصل کرده و تصاویر آن را ببنید. برخی دوربین های تحت شبکه حتی امکان نصب یک حافظه داخلی SD را نیز بر روی خود دارند که دوربین را از نظر ضبط تصاویر نیز مستقل می کند.


با وجود امکان استقلال کامل دوربین معمولا از سرور یا NVR برای ضبط تصاویر دوربین ها استفاده می شود. این تجهیزات میتوانند امکان ضبط متمرکز تصاویر را به وجود آورند.


درس ها


Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (1)
  • داوود:

    سلام مهندس امکان همکاری با شما هست

    ثبت شده در 1395/08/09
 
نظر خود را ثبت کنید