نحوه خواندن پلاک توسط دوربین پلاک خوان

ثبت پلاک خودرو توسط دوربین های پلاک خوان از تکنولوژی های جدید و کارامد است. برای آشنایی با نحوه خواندن پلاک خودرو توسط دوربین تشخیص پلاک لازم است بدانید این دوربین چه مواردی را ثبت می کند و چه مواردی در کیفیت تصاویر موثر خواهد. پردازش و آنالیز به چه ترتیبی انجام می شود. در این مقاله به نحوه خواندن پلاک توسط دوربین پلاک خوان می پردازیم.

ALPR_LPR,,

خواندن پلاک توسط دوربین مداربسته (License plate recognition) LPR یکی از روش های کارآمد و پرکاربرد برای کنترل تردد اتومبیل ها است. از این روش، بیشتر برای نظارت بر عبور و مرور خودروها به مراکزی مانند مراکز دولتی و پارکینگ های عمومی و مکان هایی از این دست استفاده می شود. با استفاده از این قابلیت هوشمند، میزان زیادی از جرائم رانندگی و امنیتی کاهش می یابد. نحوه خواندن پلاک توسط دوربین مداربسته را، نرم افزار و الگوریتم های خاصی تعیین می کنند. با توجه به حساسیت کاربرد این مدل دوربین مداربسته، وجود یک سری ویژگی ها لازم و ضروری است. در ادامه این مقاله به فاکتورهای ضروری برای خواندن پلاک همچنین ویژگی های دوربین پلاک خوان آشنا خواهید شد. از شما دعوت می کنیم تا در ادامه همراه ما باشید:


خواندن پلاک توسط دوربین یعنی چه


برای بررسی و کنترل پلاک هایی که در جاده ها و اتوبان ها و یا مکان های خاصی تردد می کننداز تشخیص پلاک خودرو کمک گرفته می شود. در این سیستم، دوربین مداربسته مجهز به قابلیت پلاک خوان، از پلاک اتومبیل تصویربرداری کرده و بعد با کمک نرم افزار مربوطه آن را تجزیه و تحلیل و پردازش می کند. در انتها یا تصویر پلاک و یا داده های درج شده بر روی آن به عنوان خروجی کار ثبت و ضبط شده و ذخیره می گردد. با استفاده از این اطلاعات می توان شماره پلاک خودرو را در مرکز داده بررسی و کنترل کرد. خواندن پلاک توسط دوربین کمک می کند تا خودروهای مسروقه و یا ممنوعه را شناسایی و توقیف کرد. همچنین از این سیستم در مکان یابی اتومبیل ها استفاده کرد. مثلا اگر در یک پارکینگ جای پارک ماشین را فراموش کردید می توانید از این سیستم استفاده کنید.


|alt=نحوه خواندن پلاک خودرو.jpg,|نحوه خواندن پلاک خودرو.jpg

فاکتورهای مهم در خواندن پلاک توسط دوربین


برای اینکه خواندن پلاک توسط دوربین مداربسته بتواند به درستی انجام شود، لازم است که یک سری آیتم ها در سیستم امنیتی لحاظ شوند. در ادامه به تعدادی از این فاکتورهای مهم و کلیدی در استفاده از دوربین مداربسته پلاک خوان اشاره می کنیم:

  • رزولوشن مناسب: معمولا رزولوشن لازم برای اینکه دوربین مداربسته تصویر واضحی از پلاک را ارائه بدهد 1080p است. وضوح تصویر پایین تر از این مقدار برای این منظور کافی نخواهد بود. بهتر است برای پروژه های نصب دوربین مدار بسته پلاک خوان از رزولوشن 1080 و یا بیشتر استفاده کنید.

  • محل نصب مناسب: برای اینکه بتوانید از رزولوشن بالای دوربین مداربسته حداکثر استفاده را ببرید، باید دوربین مداربسته در محل مناسب نصب شود. انتخاب زاویه دید مناسب نکته بسیار مهمی است که باید دقت کنید حتما رعایت شود. زاویه خیلی نزدیک و یا خیلی دور برای ثبت تصویر پلاک خودرو مناسب نیست. در چنین شرایطی، دوربین ثبت پلاک قادر به خواندن پلاک نیست و نمی تواند بر روی صفحه پلاک زوم کند.

|alt=خواندن پلاک توسط دوربین.jpg,|خواندن پلاک توسط دوربین.jpg
  • تعداد پیکسل کافی: برای اینکه بتوانید به وسیله پیکسل های موجود در تصویر پلاک ماشین را بخوانید، باید تصاویر با وضوح بالا در اختیار داشته باشید. برای چنین منظوری می توانید از یک دوربین مداربسته IP با رزولوشن بالا نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که ثبت پلاک در این روش با زوم بر روی تصویر و بزرگنمایی انجام می شود. با بزرگ کردن تصویر می توانید پلاک خودرو را بخوانید. البته این روش قادر به ارائه دیتا از پلاک مورد نظر نیست و تنها یک تصویر به شما می دهد. در این روش خواندن پلاک توسط دوربین به صورت حرفه ای انجام نمی شود. بلکه صرفا استفاده از امکانات موجود برای استفاده بهینه از دوربین مداربسته است.

ویژگی های دوربین پلاک خوان ALPR


دوربین مداربسته alpr ثبت پلاک، لازم است دارای یک سری قابلیت ها باشد. این قابلیت ها کمک می کنند تا دوربین ثبت پلاک به شکل بهتری پلاک اتومبیل را ثبت کند. در ادامه این ویژگی ها را به اختصار توضیح می دهیم تا بتوانید انتخاب بهتر و مناسب تری داشته باشید:


  • دید در شب: با توجه به اینکه دوربین پلاک خوان معمولا در فضای باز نصب می شود، بهتر است دارای قابلیت دید در شب باشد. این ویژگی کمک می کند تا دوربین ثبت پلاک بتواند تصاویر را در تاریکی شب نیز ثبت کند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برد دید در شب دوربین مداربسته و برد پلاک خوانی به یک میزان باشند. تصور کنید دوربین مداربسته تا 50 متر برد داشته باشد و تصویربرداری کند. در چنین شرایطی اگر برد دید در شب دوربین مدار بسته 40 متر باشد، نمی توان تصاویر واضحی از تمامی فضایی که دوربین مداربسته پوشش می دهد به دست آورد.

|alt=نحوه خواندن پلاک اتومبیل توسط دوربین مداربسته.jpg,|نحوه خواندن پلاک اتومبیل توسط دوربین مداربسته.jpg
  • قابلیت WDR: گاهی اوقات ممکن است این اتفاق پیش بیاید که منبع نور در مقابل دوربین مداربسته قرار بگیرد. مثلا تصور کنید یک پروژکتور در برابر دوربین روشن شود. این موضوع سبب می شود که تصاویر دوربین مداربسته سیاه و تیره و تاریک شوند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، دوربین های مداربسته مجهز به قابلیتی به نام wdr شده اند. این ویژگی کمک می کند تا نور تصویر بالانس شده و روشنایی و نور در تصویر به تعادل برسد. در مورد خواندن پلاک توسط دوربین مداربسته نیز ممکن است نور خورشید به طور مستقیم بر روی پلاک خودرو بتابد. این اتفاق باعث می شود که پلاک ماشین واضح دیده نشود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است دوربین مداربسته مجهز به قابلیت ضد نور باشد.

  • کیفیت تصویر: رزولوشن بالا و وضوح تصویر یکی از ویژگی های مورد نیاز برای خواندن پلاک توسط دوربین مداربسته است. بهتر است از دوربین هایی استفاده شود که قادر باشند تصاویری باکیفیت ارائه دهند.

|alt=نحوه خوندن پلاک ماشین توسط خودرو.jpg,|نحوه خوندن پلاک ماشین توسط خودرو.jpg
  • قابلیت ضد مه و گرد و غبار Defog: همانطور که پیشتر ذکر شد، دوربین مداربسته پلاک خوان در فضای باز نصب می شود. در چنین شرایطی تغییر آب و هوا و احتمال بارندگی بسیار بالا است. همچنین وجود آلودگی و گرد و غبار و دود در فضا نیز محتمل است. برای اینکه بتوان باوجود مه و گرد و غبار هم تصاویر با کیفیتی را به دست آورد، بهتر است دوربین مداربسته دارای قابلیت ضد مه و گرد و غبار باشد. ویژگی DEFOG کمک می کند تا دوربین در فضای مه آلود و غبارآلود نیز دارای وضوح تصویر باشد و از تار شدن فیلم دوربین مداربسته جلوگیری کند.

نرم افزار پلاک خوان چگونه کار می کند


نرم افزار تشخیص پلاک برای خواندن پلاک خودرو از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کند. این تکنولوژی با تشخیص حرکت، تشخیص پلاک و شماره پلاک اطلاعات را پردازش و درنهایت در پایگاه داده جستجو و آن را استخراج می کند. فرآیند تشخیص پلاک به دو صورت انجام می شود. در روش های قدیمی تر پلاک اتومبیل به صورت عکس در اختیار قرار می گرفت. اما در تکنولوژی های جدیدتر اطلاعات پلاک خودرو به صورت داده ثبت و ارائه می شوند. یعنی شما می توانید پلاک اتومبیل را به صورت عدد و حروف و بدون عکس پلاک مشاهده کنید. نرم افزار پلاک خوان قادر است تا بدون وقفه تمامی پلاک هایی را که از مقابل دوربین مداربسته عبور می کنند را ثبت و پردازش کند. این کار با دقت بالا و درصد خطای پایین انجام شده و نیاز به نیروی انسانی را تا حد زیادی کاهش می دهد.


کنترل عبور و مرور اتومبیل ها با دوربین پلاک خوان


همانطور که ذکر شد، دوربین مداربسته پلاک خوان کمک می کند تا عبور و مرور خودروها در بزرگراه ها و یا پارکینگ ها و مراکز حساس کنترل و رصد شوند. با خواندن پلاک توسط دوربین مداربسته می توان از رفت و آمد اتومبیل های مسروقه و افراد مجرم جلوگیری کرد. همچنین اگر سرقتی رخ دهد این دوربین کمک می کند تا با مرور تصاویر پلاک اتومبیل های مشکوک را به دست بیاورید. دوربین پلاک خوان باید دارای قابلیت هایی مانند دید در شب و ضد مه و گرد و غبار باشد تا بتواند در تاریکی شب و یا شرایط جوی نامناسب هم تصاویر باکیفیت را ثبت کند. فراموش نکنید که محل نصب دوربین مداربسته و رزولوشن آن تاثیر زیادی در کیفیت و وضوح بالای تصاویر دارد.

اگر قصد خرید دوربین مداربسته دارید تارتن دژ آریانا با ده سال سابقه درخشان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. شما می توانید از طریق شماره 02188500020 با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و به رایگان مشورت کنید.


لینک های مفید:


Written by www.tticctv.com

691-avatar-min,,

tticctv.com

با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه سیستم های امنیتی و حفاظتی آماده ارائه خدمات ویژه به شما دوستان عزیز هستیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید:
021-88500020

نظرات (0)
 
نظر خود را ثبت کنید